Prov

Nu erkänner jag! Jag skriver på lektionstid. 9A har prov i religion, om judendom och islam. Jag övervakar skrivandet genom att själv författa en par rader. Jo, jag får! Kommer sedan nog att börja rätta proven och allt möjligt... Får även in en hög redovisningar om Storfurstendömet Finland av mina tre åttondeklassistgrupper... Sista månaden på G. Tjo vad det går!

I dag blir även min Linda 13 år! Trots att hon fortfarande inte är längst i Finland har hon nog vuxit en hel del sedan jag såg henne första gången. Hade förmånen att få köra hem till henne i morse och vara med och sjunga upp henne klockan 06.30! Va glad hon blev:-)

Nu skola fram till femtiden, jo- det är tisdag och då är det ofta så eller ännu längre.. Klockan 18 uppträder Rufus (och även Linda) i Mariebad på IFK Mariehamns simavslutning. Emilia dansar samtidigt på dansskolans motsvarande (fast då heter det vårfest och inte simavslutning)... Hennes nummer såg jag lite av i går då jag satt och väntade att få köra hem henne. 20.15 skulle det vara slut, men det blev 21.25... Tänk om man körde ungdomsidrott med samma filosofi som dans... Det får ta den tid det tar tills det funkar! Jösses vad det skulle skrivas i tidningarna då...

Till all lycka har ÅU i dag sponsorarbete och spelarna tränar individuellt under dagens gång. Således behövs ej jag heller i kväll och kan gå in som pappa till 100%..

Gårdagens kvällsträning blev uppfriskande, tycker jag. Matchgenomgången drog ut på tiden eftersom spelarna hade åsikter om vårt sätt att spela. Åsikterna blev även konkretiserade genom önskemål om träningsinnehåll och prioriteringar. Sådant tycker jag är oerhört viktigt och bra då diskussionerna förs på professionell nivå. En direkt verkan blev att jag, i samråd med Robban, tog bort de lättsamma stafetterna jag tänkt bedriva. Synpunkterna, som jag även i viss mån själv kan omfatta gör att planeringen framåt blir ännu mer utmanande. Det går inte att bara komma ner och ha "kul" program. Inte för att det var det diskussionen handlade om. Vi är nog "seriösa" så det räcker. Huvudpointen är att spelarna vill utvecklas och själva utveckla lagets spel.

Efter träningen undrade Robban om någon ville bli kvar och göra lite extra löpningar. Halva laget ville och den andra halvan joggade ner och stretchade. Eve, som tillhörde den första gruppen ville i det sammanhanget ha ett bra svenskt ord för "tissiposki" som enligt henne symboliserar dem som vade att jogga ner... Jag kom inte på nåt passligt. Har någon av läsarna ett bra förslag?

Få se var och hur man somnar i kväll... Morgnarna och nätterna har varit rätt "flexibla" de senaste dagarna... Själv har jag inga problem men vissa gillar öronproppar då timmerstockssäsongen kör igång då det minst passar sig...

Hon är ingen Tissiposki

Kommentarer
Postat av: beck

Hur låter fjolla? Tissiposki är väl synonymnt med nyssö eller nyhverö?

Från wikipedia: Fjolla (femininum av fjolle, ursprungligen av fornsvenskan fol) betyder tok/toka, dåre, fjant eller enligt NE "flicka eller kvinna som saknar stadga i karaktär och intellekt".

2009-05-05 @ 11:51:33
Postat av: MV

Fjolla var ju ordet jag inte kom på i går! Tack!



Fler förslag? Vi kan ju göra ett lexikon för intern ökbenämning inom flick- och damfotbollen!

2009-05-05 @ 12:04:07
Postat av: Max

Fjolla var ju bra. Något i samma riktning skulle väl mamis/morsgris? vara, om än i betydelse lite närmare fegis.

2009-05-05 @ 19:16:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0