Back and out, but not down

Väljer att ackompanjera rubriken med att citera min gamle tränare Kale "Ramis pappa" Rantanen som år 1986 på Mallorca, efter att mitt dåvarande lag JPK nesligt åkt ur inbjudningsturneringen vi spelade redan just innan semifinalskedet höll matchgenomgång med gitarr... Han spelade samma ackord hela tiden och pratade. Alltid emellanåt upprepade han "Sooo boys... We´re out. But we´re not down". Egentligen kunde den genomgången ingå som scen i vilken "sällskapsresan "parodi som helst. Men det hela satte faktiskt ett visst intryck på en yngling som mig. Killen som vintrarna igenom gick omkring i en sliten jeansjacka med texten "There´s only one United" (på den tiden var det ett tecken på ovillkorlig kärlek eftersom Manchester United, precis som Chelsea, definitivt INTE var klubbar som stora menigheten i Finland brydde sig så mycket om) och dagen efter att QPR slagit Liverpol (något som ALDRIG hände om världen var normal) dök upp på träningarna i blåvit tvärrandig tröja har blivit ett monument över fotboll som folkets spel för mig. Inte gjorde det allt mindre värt att han på samma gång lärde mig grunderna i yttrrbacksspel och lotsade mitt lag till FM-guld för C pojkar och som ett år yngre till femma i B pojkarnas FM serie samma år som vi vunnit den på den tiden enorma Helsinki Cup, likaså såsom ett år yngre...

Nu duker Kale upp här i min blogg eftersom jag funderade på en passande rubrik så jag sitter ute i shorts och t shirt i en solig trädgård på Styrmansgatan. Kan konstarea att bredbandet funkar utomhus. Vi kom hem från skärgården redan i går kväll och nu har vi en helt ledig dag i stan. Om en par timmar blir det att vandra upp till WHA och se IFK damerna spöa (?) upp Knivsta. Serieledare är även de och de torde ha samma slags prestationsångest som vi i ÅU kommer att ha här längre fram om denna framfart fortsätter... Adde och Julia spelar för IFK i dag. Limpan och Sigge är ju skrivna i Östernäs och de spelar också i dag, förstås samtidigt som IFK så man måste välja. Sorry flickor att jag inte väljer er i dag, men nu blev det så här...

Max har kommit med djupsinniga kommentarer om åländsk damfotboll. Jag måste faktiskt hålla med honom. Om vi tar in Nela i diskussionen igen så är detta som vi nu gör i ÅU faktiskt det som hon tidigare efterlyst. Att Ligalagen inte ska innehålla spelare sm inte håller ligaklass. Och med ligaklass menar vi nu spelare som kan räknas som elit- och potentiella elitspelare. Som Max säger; det är inte bra om man kommer med i ett ligalag bara genom att visa intresse. Förstå mig inte fel. Utan intresse kommer man aldrig in, men förutom intresset skall det till talang och framför allt arbete... Jag tror på detta, både denna säsong och, vilket är viktigare, i framtiden som ett system som kan göra vår fotboll bättre.

Näähäpp. Märker just nu att jag satt mig i en myrstack... Visserligen kan det ibland klia i kalsongerna ändå, men inte riktigt så här. Får väl joina damerna här bredvid då och krypa upp på filten... Det gillar de säkert skarpt:-)

Australien-Finland 4-1 (FU18). Finlands mål, precis som HJKs på torsdag, Lila Räihälä...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0