Mannerheimlinjen

I Finland har vi starka folksjälsbildande bilder av Vinterkriget 1939-40. Den tjurskallige lilla ödemarkssoldaten som fast besluten att inte släppa någon över ån, likt Runebergs Sven Dufva i ett tidigare krig, ligger i skyttegraven och bara stångas. Mannerheimlinjen kallas den befästa försvarslinje som enligt folkloren (och faktiskt historievetenskap)  höll för det sovjetiska angreppet så pass väl att vår självständighet kunde tryggas.

I dag måste Åland Uniteds Mannerheimlinje hålla!

Carl Gustav Emil Mannerheim

Vi har nu gjort allt vi kan. Sista smörjelsen inför gjordes i förmiddags på matcharenan. Nu är det bara att kasta sig in i striden. Honka är på väg med dagsfärjan fick vi höra av en annan passagerare... Kul för dem!

Solen skiner från en klarblå himmel. Det solas i trädgården och hela gården fylls av ljuden då man förbereder Öspelsinvigningen för i kväll... Fast min dotter inte vill att jag nämner henne här i min blogg vill jag nämna att jag är väldigt stolt över henne då hon i kväll ska marschera in på WHA som en del av Ålands landslag!

Stolt kommer jag också att vara över Åland United, det är jag övertygad om. Vad resultatet blir... Det står och faller med vår Mannerheimlinje och våra spjutspetsoffensiver in på fiendeterritorium!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0