Distriktslagscupen dag 2-förmiddagen

Jau jau... Det regnar så det droppar och strilar... Kallt är det dessutom. men bollen den rullar och rutchar..

Har förstått att livet går sin gilla gång därhemma och att öspelslaget börjar forma ihop sig på samma gång som ÅU håller lite mellanvecka, alltså inte ledigt men tränar basic, för att sedan kunna explodera mot Honka den 27/6. Märker nog, fast jag ju här är klädd- och representarar den offentliga sektorn, att ÅU är nåt man ser på med skräckblandad förtjusning...

Hoppas vi slipper såna här inom damfotbollen. Finland i slutspel!!!! Greeeat!!!!

Har även blivit bjuden på barnkalas. Min guddotter Jerin, som ju bor här i Vasa ska ha fest i kväll på en restaurang. Tyvärr kan jag nog omöjligtvis ens träffa flickan, eller hennes föräldrar med det schema vi kör... Så, tack för inbjudan. Jag uppskattar, men går inga...

Sen då turneringen Har fått lite efterlysningar gällande rapportinnehåll osv. Nu kan jag dock inte prestera mer text än jag hinner... Måste ju få lite jobb gjort också. Sådant finns nämligen! Man håller till godo med vad man får, sen kan man fråga om det är nåt mer man undrar, då svarar jag om jag kan! OK?

Först då min första match i dag: Mellersta Finland-Åbo C14.. resultat 0-2 till ett Åbo som inte var fullt så överlägset som jag trott. En hel del duktiga svenskspråkiga flickor fanns där. -96 födda Julia Tunturi och ÅIFK tösen Elin Lindroth spelade riktigt piggt på topp. Också Kimitodottern Sofie Tuomela visade takter som gör att vi nog kommer att titta närmare på henne under turneringens gång. Denna förmiddag spelade "Soffan" vänsterback, men jag personligen tror att hennes kvaliteér skulle komma bättre fram lite längre fram i banan.. Eller kanske det är som Raikka säger, "Vi kan inte ha för många stigande ytterbackar"... Allra bäst i Åbo i denna första match tyckte jag dock mittfältsstrategen Ona Pullinen var. Mogen, bra första beröring, god blick för spelet, bra steg osv...

Och sen en hälsning till min bekant Matti Lintunen som uttalar sig på www.naisfutis.net . En skribent hade där lyft fram en lovande mittfältsspelare från Mellersta Finland i yngre serien. Matti hävdar bestämt att eftersom Mellersta Finland inte är ett av topplagen så kommer vi granskare inte att bry oss så mycket om dem. Risken att denna spelare inte kommer med på våra listor är alltså överhängande, säger han.. Nu kan jag lugna Matti. Spelaren vi pratar om heter Marika Ritvanen. Hon bongades i går i och med att hon tog en stor roll i sitt lags mittfältsspel. I dag bekräftade hon sina kvaliteer ännu mer genom att vara snäppet rörligare än i går och göra flere djupledslöpningar med boll. Hon är duktig och kommer definitivt att följas upp. Tyvärr skadade hon sig efter en smäll mot åbomålvakten Rebecca Raittila och byttes senare ut. Hoppas hon kan vara med igen i morgon...

Sen var det att knalla till Karlsplan i ösregnet för att se Ålands debut efter det skamliga frånfället i fjol. Vasa stod för motståndet. Det var nog ingen fråga om hur matchen skulle sluta poängmässigt i något som helst skede. Vasa var så tydligt bättre. 6-0 blev det sedan och virtuoser som Ria Öling hade fest då hon fick vända upp och utmana försvarare som stod på linje...

Åland kämpade nog. Absolut inget fel där. Adde på mittfältet och Limpan, som flyttdes fram och tillbaka mellan forward och högerytter fick vid vissa tillfällen till riktigt goda passningssekvenser och Limpan hade även ett friläge och ett skott. Elina Sjöwall kom även hon en gång fri, men sköt rakt på Vasakeepern. I stil med hur tränaren ofta bygger sina lag spelade Åland 4-4-2 med diamant. Cajsa Wickström föll därtill duktigt djupt ner och agerade närmast så som det vi kallade Libero då jag var liten.. Ibland hade de svårt då Cajsa stod djupt och Åbolånet Maria Ranne i mål skulle plocka restbollar. Då inte ett gemensamt språk finns spelarna emellan visade det sig lite kantigt ibland. Cajsa redde dock ut det hon kunde och Maria gjorde flere räddningar som nog i sanningens namn höll siffrorna nere.

Förmiddagens spelare, på basen av de två matcher jag sett är Ria Öling- Vasa! Två mål och en par assist, samt massor av utmanande löpningar med boll mot Åland.

Nu då eftermiddag. Ätit korvsoppa och är på rummet för att efterarbeta förmiddagen och förarbeta eftermiddagen. Regnar gör det ännu och jag längtar, likt min kollega Heikki Altonen efter makaronilåda. Möten ska det vara igen sen efter klockan 19 och ingen, jag upprepar INGEN vet när de är slut.

För min del alltså Mellersta Österbotten-Satakunda och sedan Åbo-Åland. Bägge i C15 klassen...

Så här såg det ut då Åland senast var med. Åland-Nyland 21/6 2007 i Salo.

Kommentarer
Postat av: Matti Lintunen

Laitan suomeksi (på finska):



En ole niinkään huolissani tästä yksittäisestä pelaajasta, käytin häntä vain esimerkkinä, koska hänet samassa aiheessa jo kerran oli mainittu ja hänet on ehkä jo muutenkin laitettu merkille - nimi olisi voinut olla mikä tahansa ja pelaaja mistä tahansa pienestä ja huonosti menestyvästä piiristä JA varsinkin sen pienen piirin vähän heikommasta seurajoukkueesta, joka pelaa vain piirisarjaa.

2009-06-16 @ 15:29:52
Postat av: beck

Med din blogg och här redovisade öppenhet har du byggt upp mer förtroende för "systemet" än nån annan åtgärd jag sett nånsin! Keep up the good work.

2009-06-16 @ 21:58:54
Postat av: MV

Tack Beck. Jag kan medge att jag blev lite orolig då jag såg att du länkat texten för allmän insyn. Men vad jag vet avslöjar jag inget jag inte får avslöja..



Ja Matille. Ensin, hienoa että halusit kirjoittaa ja kommentoida. Ymmärrän toki mitä ajat takaa. Olet varmasti monessa suhteessa aivan oikeassa. Voin toki vakuuttaa tämän turnauksen osalta että tänne tulevat pelaajat huomioidaan hyvinkin tasapuolisesti. Hyvät otteet huomataan ja varmasti kaikista pelaajista löydetään ne tämän hetkiset parhaat ja potentiaalisimmat.. Toinen juttu, mihin pyrimme myöskin parhaamme mukaan on pelaajien seuranta myös turnauksen jälkeen kohti aluetoimintaa, ja senkin jälkeen. Siinä voimme varmastikin kehittyä ja olla, sekä tulla paremmiksi.. Monista asioistahan tämä on kiinni. Toisaalta, samaanhan me pyrimme, eikö vain. haluamme kaikki ihan tosissamme saada paras mahdollinen naisten A-maajoukkue voittamaan meille otteluita ja kunniaa yhteisessä jalkapallomaailmassamme...



Hienosti sanottu häh:-)

2009-06-17 @ 00:03:23
Postat av: Max

Det5 gick inte att kommentera på förmiddagen :(

2009-06-17 @ 12:36:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0