Ass coach

Vad är en ass coach? Sassa brukar ibland se lite finurlig ut och uttala det hela på amerikanska... Inget mer om det!

Ja, vad gör ÅUs assisterande tränare egentligen? De flesta associerar väl ass tränaren med han som flyttar koner och är den där roliga gubben som man kan ta lite lättare på... Och då huvudtränaren inte är där, då kan man komma och tycka lite samt hoppas på "roliga träningar"... Jaa, den bilden hade man väl som spelare... Och kanske det lite är så också, åtminstone på många håll..

Jag ser mig själv mest som en del av laget. Min uppgift är, kort och gott att backa upp Robban så han kan göra sitt jobb och sedan bära ansvaret, både vid vinst och förlust. Ju mer vi jobbar ihop, desto mer känner jag att jag får "säga till" då det gäller matchning och taktiska lösningar... Det tog så klart sin tid innan jag kunde komma in "i huvudet" på honom. I januari stod jag mest och följde med, samt gjorde enstaka punktinsatser. Eventuellt märker inte spelarna av så mycket mer nu heller... Jag är han som ofta drar uppvärmningen och nån avslutsövning, samt hjälper målvakten om Thias ej är där.. Jag kan dock säga att detta jobb är oerhört intressant och utvecklande.

De senaste åren har jag fungerat som ansvarig tränare på lite lägre nivå eller hög, men gällande yngre spelare.. På klubbnivån har jag själv skapat ett grundspel och därmed har laget tränat som jag vill och styr upp det. I regionlaget har vi ju lite grunddirektiv från landslaget, men det har varit Raikka och jag som gemensamt dragit upp våra egna röda trådar.. Nu, då jag kom in och jobbar för Robban har jag så klart frihet att arbeta rätt fritt. Dock är det spännande att lägga upp de saker som mig tilldelas så de passar den röda tråd han vill ha. Hans röda tråd har blivit vår röda tråd.. Så länge jag jobbar som assisterande med honom kommer det att vara så. Så funkar detta nämligen i fotboll..

Det betyder att flere upplägg som jag tidigare jobbat med lite har behövt ändras. Många "roliga övningar" har lite ändrats så de ska passa in i det ÅU under Dahlin ska stå för. Endel övningar kan jag inte alls köra här och många nya, som väldigt påminner om varandra har tillkommit. Nöta, nöta, nöta är valspråket. Sen finns det många moment jag brukat ha med som vi inte alls tillgriper här. Robban har förklarat för mig hur han tänker och så är det. Jag köper det! Och ska sanningen fram så har varken jag, han eller de flesta av våra spelare varit i ligaledning förut, så något måste ha gjorts rätt i alla fall...

Nu, torsdag är helgens match det som mest av allt uppfyler mitt huvud här i min sommarlägenhet (som är den samma som på vintern, men nu mycket ljusare , varmare och dessutom tom på Sassa som jobbar). Jag samlar all tänkbar info och tolkar den så jag ska kunna ge Robban allt stöd i vår strävan att överlista Honka. Det kan innebära att kvällsträningarnas uppvärmningsövningar blir väldigt lika de vi ofta annars också kör... Det är roligt att spela fotboll, och i fotboll passar, dribblar och nickar man. Därför gör vi det också då vi tränar... Keep it simple..

En av de viktigaste sakerna med att vara ass tränare är inskten at man är just, ass tränare Vad som är händer, vinst och förlust (eller oavgjort) är ett betyg på vad VI gör. Varför vi gör just som vi gör och om det går bra eller dåligt... Det är huvudtränaren som står för de förklaringarna. Vi fotfolk, vi jobbar och är jätteglada om det går bra! Vill man vara nåt mer än just en liten del av laget... Bli domare då eller nåt!!!

Till slut hatten av för USAs herrar i går. Maken till kamp har sällan skådats... Nästan som Good old England...

Till höger Micko Käld, till vänster Ari Murtonen.. Hur många visste att han är ass tränare i damlandslaget?
Men han är stolt och gör sitt jobb, som vi goda ass tränare ska göra!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0