Uppenbarelser, landslag, sommartider hej hej...

På måndagen sågs Jesus under en färd till Emmaus, står det i evangelierna kring påsken... I vårt fall torde det vara på Ålandsvägen, eftersom Emmaus ju ligger så där snett över gatan, ungefär där jag blev till, i närheten av den treårige "Rösten från Öster" hur hemskt det än kan låta...

Sommartider bjuds det på även. Har bytt till sommardäck.. Min gamla Hiroshimamaskin går ju bra, då den har muttrar att träda hjulet på. Sedan då Sassas Tyska finhet... Där måste man hitta hålet själv! Nåt jag aldrig varit så bra på.. Fy bubblan vad man fick kämpa... Trött men lycklig återvände man hem och då SKA DET STÄDAS... En annan grej jag lyckligt hade förträngt under mina ungkarlsår... Till all lycka ser man ju till att vara väldigt upptagen och kan sedan till exempel fylla bilen med sopor eller nåt... Nej- jag har det nog bra! Den där kopplingen vår och städa, den bara finns inte i min genetiska dna skruv...

Sedan då landslag! Del 1 handlar om det åländska landslaget, som jag såg träna i dag medan jag bytte däck:

För våra fastländska läsare (skit samma vilket fastland) skall jag bara förtydliga att det åländska landslaget är synonymt med Öspelslaget. I sommar är det öspel och Åland är hemmanation. Under de två senaste öspelen, på Shetlandsöarna 2005 och på Rhodos 2007 var jag tränare för det åländska damlaget. Fram till augusti 2008 trodde jag även att jag var tränare för det lag som skall spela i sommar, men det visade sig vara på annat sätt och nu har ÅFF utsett Benko och Löken till ansvariga förbundskaptener.

Nåja. Egentligen är det riktigt bra, tycker jag att vi har landslagsledning som inte är klubborienterad. Senast då Dahlin och jag ledde laget var det en ren ÅU/IFK mix och därmed passade det väl med ÅU/IFK tränare i spetsen. Detta år har vi ju med en hel massa spelare som inte i dagsläget spelar i något åländskt klubblag. Aktuella sådana lär vara åtminstone Salmén från USA, Mörn, Lindholm, Reymers, Snickars, Björklund, Wikström och Sjölund från svenska klubbar, samt Fors från odefinierbar finländsk klubb... Vem av våra åländska spelare kvalar dock in som ålänning i öspelen då? Jaa, av våra nyålänningar sågs Liljegren på planen och Kohvakka lär ha fått ledigt för att kunna fira påsken färdigt i Åbo. Blir intressant att se hur slutliga truppen ser ut. Vill även passa på att ännu en gång önska laget och tränarna lycka till! Även till Ubbe, som inte hälsade på mig i dag vill jag här offentligt säga "Hej!"

Så här såg det ut efter finalen på Rhodos

Sedan landslag del 2! Finländska flick- och damlandslag.

1. Maria Virolainen hade varit och läst min blogg, säger hon på www.naisfutis.net . Hon tror därmed att min ögonfärg är blå... Bad just Sassa kolla och vi kom fram till att mina ögon är spyfärgat grågröna... Det jag tror hon (MariaV) egentligen menade var att hon tycker jag är rörande naiv i min tilltro till systemet jag beskriver i min text om regionlagen.. Det kanske jag är! Men jag tycker att det är bättre att vara trogen ett system än att vägra följa nåt system alls med risk att det leder till kaos och anarki.
Att systemet ifrågasätts är bra! Det jag vill ha, för att kunna bemöta det på riktigt (om det nu är jag som ska bemöta det) är ARGUMENT! Alltså just sådant som Max även efterlyser, eller säga sig producera om man betalar honom lite. MariaV säger bla. att hon kan räkna upp ett tiotal namn på tränare som skulle passa i roller som landslags- region,- distrikts samt klubbtränare men som inte tillfrågas. Om någon ser Maria, typ i Helsingfors eller så, hon bor väl där i trakten, kan ni då be henne rada upp de namnen så man kan tillfråga dem!? Om de sedan ändå inte tillfrågas blir väl en lämplig följdfråga VARFÖR just den personen inte anses duga... SÅ kommer man någonstans enligt mitt sett att se på saken! Den där "Jag vet nog vad andra säger om dig" grejen som körs alldeles fruktansvärt mycket i damfotbollskretsar är alldeles för fjortisaktig för att leda nånstans... Vill någon läsare ha konkreta exempel så säger jag. Nu vill jag spara trycksvärta.

Sedan då Max frågor: Jo, jag håller fast vid att standarden på samlingarna höjs om vi väljer de bästa spelarna. Sedan om vi i landslagen som följer ska välja endast spelare ur "rätt" åldersgrupp, då kommer ju region- och landslagsverksamheten inte att följa samma linje. Egentligen är det ju inte min sak att tycka så värst mycket om hur landslagen väljs, men eftersom jag nu grillas så:-)

Personligen skulle jag inte gå under om man höll sig till rena åldersklasser i all internationell verksamhet. Nu är det dock fråga om vad vi vill med alltihop. Som jag tidigare nämnde är målsättningen för varje ungdomslandslag att vinna varje match och gå vidare från varje kval, för att därmed få mer internationella samlingar för spelarna. Därmed ligger det på landslagstränaren att ständigt välja de spelare han/hon tror är de bästa att spela för Finland. Max har rätt i att det då inte kommer att delas ut godis åt så jätte många, men att en relativt smal elit kommer att bli topputbildad. I många sammanhang har man jämfört med Sverige, som kör med väldigt homogena årskullar. Då ber jag även jämföra med mängden spelare som de svenska förbundskaptenerna har då de ska välja sina landslag. I Sverige finns det helt enkelt ofta hela spelartrupper med internationellt gångbara spelare i varje åldersklass. Jämför till exempel med spelarunderlaget för de Åländska och Nyländska distriktslagen... Klart att Nyland kan prestera homogenare årskullar på distriktsnivå de med.

Samma diskussion har ju förts med ÅUs trupp i år. Om vi skulle gå in för rent åländskt blod skulle vi inte ha den verksamheten som vi vill uppnå. De finländska landslagen löser ekvationen med FBFs målsättning angående "Internationell framgång för A-landslagen" på samma sätt. Verksamheten går före individen. Trots att verksamheten utgörs av individer. Sedan är det upp till alla spelare att försöka uppnå den nivå som verksamheten kräver. Det ska vi tränare hjälpa dem med. Därför behövs det sådana som vi blåögda! "Deutschland Erwache" sa man... Funkade till en viss grad. Det som skiljer detta från tredje rikets maskineri är den fria diskussion som tillåts och de möjligheter till utveckling vi därmed bjuder på! Kom med argument och godkänn inte svar ni inte gillar utan strimla sönder dem med argument som håller!

Glad påsk igen till alla. Mera sopor att köra ser det ut som...

I detta landslag ingick även våran Julle... Här U17 i Estland hösten 2007.

Kommentarer
Postat av: beck

Jag återkommer med en lite längre kommentar, men en snabbis angående användandet av inderåriga apelare: Eftersom distrikt/region/landslagsverksmheten är en del av den blåvita vägen (sinivalkoinen tie), vore det inte på lång sikt mer ändamålsänligt att utbilda en bred bas för landslgets behov, istället för att satsa på kortsiktiga optimeringar? Ingen, förutom de som var med, minns i höst att nåt juniorlag vann Wales i nån träningsmatch??

2009-04-13 @ 22:57:06
Postat av: Max

Hmmm. Virta, om inte du skall kommentera och ifrågasätta verksamhetsmodeller så vem skall göra det då? Du är en del av maskineriet och därför är det ytterst viktigt att du kritiskt kan reflektera över vad ni, inklusive du, sysslar med.



Jag börjar se roten till den fundamentala skillnaden i hur Virta och jag tänker. Virta tror på att vi utvecklar damfotbollen genom att satsa på de några få supertalanger vi har, eller rättare sagt de som är supertalanger i juniorålder. Här kan igen påminnas om spelare som ej kom in i idrottsgymnasium för hon inte var tillräckligt bra spelare (dock nog tack vare otroligt bra skolbetyg) och idag är enda från årskursen i damernas landslag).



Då blir det viktigt att klara sig bra i juniorturneringar. På det sättet utvecklar vi snabbt en elit. Nu skulle jag vilja att Virta tar fram landslagstrupperna för juniorerna och pohjola cup all stars och så vidare för de senaste 10 åren. Sen tar Virta och stryker över alla spelare som där redan avslutat sin karriär.



Dessutom skulle jag gärna se Virta förklara hur den strategi han förespråkar för damfotbollen i sin helhet framåt? Eller hur den redan gjort det.



Om vi väljer en bredare satsning bygger vi som sagt en bredare grund. Vi får flere bra spelare till ligan. Flere spelare som får dendär moroten att köra hårt vidare. Flere spelare med ens liten uppfattning om fotboll på toppnivå. Kan vi bygga en massa, så har vi mer att välja från. Och då får också denna juniorelit hårdare matcher i dne inhemska serien. Och det är garanterat viktigare än ett par landskamper per år.



Mera spelare kan också betyda mera publik. Mera publik betyder mera pengar. Mera pengar betyder resurser att utveckla och satsa.



Detta är såklart små saker som inte direkt kan ge dessa goda följder. Men varje steg i denna riktning gynnar fotbollen här, sakta men säkert förhoppningsvis. Men fortsätter vi med denna 'juniorelit'-tankegång så kör Madagaskar och Uzbekistan förbi fortare än väntat.

-------------------------------------



xxx säger: nojoo, mut kyllä mä uskon tai tiiän että pelaajillekki on tärkeetä maajoukkueen menestys, ku sinne liigaa pääsee aina, ja sitte ne jotka pelaa sielä junnumaajoukkuees nii siellähä ne kehittyy ja sitte ku ne menee liigaa nii sinne tulee hyviä pelaajia



Utdrag ur diskussion -

Max säger (00:13):

joo xxx

mutt katos jos satsattaisiin siihen et opis paljo hyvii pelaajia

nii sitte ois vaikeeta päästä liigaan

Max säger (00:14):

ja sitte se ois kovatasoisempi

ja pelaajat kehittyis enemmän

2009-04-13 @ 23:26:30
Postat av: MV

Nu tror jag faktiskt Max kom lite fel. Visste du att jag i början av detta århundrade hade betalt för att införa Kaikki Pelaa på Åland och då slogs mig blodig för att "elitgrupper" för knattar försvann? I stället talade vi om "motivationsgrupper" vilket är det rätta namnet på blivande elitgrupper enligt min mening.



Då det gäller landslagen tror jag dock, med nuvarande spelarbas att realismen i mängden elitspelare per åldersklass är ungefär den som vi har i landslagen. Det som poängteras starkt för de spelare som just denna gång inte väljs är att se till att visa att de som väljer har fel... Alltså jobba för att komma förbi dem som nu är inne. I så fall är det ju bara bra om A-lanmdslagsspelarna är andra än de som i tidig ålder valdes in i de första flicklandslagen. De har ju jobbat sig förbi och vi har allmänt högre standard.



Ligaspelarna har, med några få undantag, nog varit aktiva i åtminstone distrikts- och regionverksamheten. Landslagsspelare är fortfarande inte ens i närheten av majoritet. Men så som jag förstår systemet är det alltid möjligt att slå sig in där, bara arbetet man gör i det dagliga livet (klubben och på egen hand , ensam och i olika talanggrupper osv) är tillräckligt bra. Därför behövs goda tränare på alla nivåer och tillräcklig allmänbildning.



Jag förstår pointerna och tror inte alls vi i grunden tänker så olika. Förhandsinställningar är bara rätt svåra att ändra på...

2009-04-14 @ 07:40:00
Postat av: beck

Max kom väl med en del men här är lite till:



"målsättningen för varje ungdomslandslag att vinna varje match och gå vidare från varje kval". Om varje lag har detta som högsta målsättning så är det naturligt och rätt att man väljer de för stunden bästa spelarna. Vilken herre tjänar vi då - juniorlaget som toppas eller damlaget som I framtiden behöver en välutbildad bred spelarbas?



Anna (n år gammal) och Lisa (n-1) är för stunden lika bra och båda konkurerar om samma plats i laget (distrikt/region/landslag). För Anna är detta sista året som hon kan delta i uttagningen. Om jag tolkar din filosofi rätt så bör Lisa väljas eftersom hon har en större (teoretisk) utvecklingsreserv. Detta leder till att Anna blir utanför och hennes lägga-av-med fotbollen-bägare blir halvfylld. Om Lisa skulle ha fått vänta ett år, så tror jag hennes lägga-av-med fotbollen-bägare knappast får sej en skvätt. Nästa år är Lisa åter självskriven i laget – hon kvalade ju ren ifjol. Två år senare lägger en av Anna och Lisa av med fotbollen. Om Anna lägger av så är ”ingen skada skedd” – om Lisa lägger av så har vi ingen ”utbildad och erfaren” spelare kvar.



Märk väl, jag kan mycket väl understöda tanken att minderåriga spelare kan vara med i laget – detta är inte problemet. Problemet uppstår då Lisa ”måste gå om klassen” nästa år och därmed även hindrar att Stina skulle ha bli ”skolad”. Lösningen här är att om en spelare (Lisa) blivit invald i ett äldre lag så har hon då förbrukat sin plats i egen åldersgrupp (t.ex fram till slutet av säsongen).



Systemet som nu används och som du förespråkar slösar bort 50 % av den begänsade skolningspotentialen då samma spelare ”skolas” i två åldersklasser samtidigt.

2009-04-14 @ 09:04:40
Postat av: MV

Jag förstår hur du menar.

Dock. Om vi har två lika bra spelare väljs den i rätt ålder. Samt, ingen är självskriven bara för att hon varit med förut.



Meningen är att tjäna just damlandslaget genom att skapa möjligast mycket internationell erfarenhet åt de landslag som väljs.



På det stora hela blir det många som går flere klasser eftersom vi inte har tillräckligt många spelare som lever elitfotboll. Det har även hänt att spelare som just nu skulle gå in i region- landslag inte väljs eftersom deras dagliga träning inte räcker och man tror att de kommer gå bakåt inom de närmaste åren. De spelare som är beredda att äta upp sin mormor, de kommer (kanske) att gå långt. Har vi någon gång 30 spelare i landet per årskull som gör det. Då kommer vi också att ha åldershomogena landslag... Och en starkare liga några år senare.



Slutar en spelare för att hon inte väljs med i region- och landslag, då är det ingen potentiell elitspelare...



All Stars arbetet med drop out osv är viktigt. Just det arbetet behövs för att alla ska kunna vara med på egna villkor. Spelaren själv sätter dock inte upp sina egna villkor då det kommer till elitfotboll. Det gör föreningen/distriktet/regionen/landet. Dock ska elit, precis som bredd vara något som bjuds ut som ett alternativ man kan välja. Elitverksamheten startar nog i klubbarna! De samma som även upprätthåller bredden.



Kan skriva en enskild text även om detta. Men fortsätt kommentera bara. Detta är en viktig diskussion!

2009-04-14 @ 09:51:58
Postat av: beck

Hejssan

OK, jag är övertygat om att detta funkar då vi talar om landslaget och elitnivå. Vad jag inte är övertygad om att allt är gott och väl då vi tittar neråt på region- eller distriktsnivå. Flickorna är då yngre och "små saker" kan ha avgörande betydelse för motivationen.



Som tur är så har jag sett några fina undantag som bekräftar att allt inte är kört även om du missar första tåget.



PS Kolla in nångång målvakten Mikki (-93) från PIF. Hon var uttagen till regionlaget men skadade sej strax före turneringen och har inte synts på några listor sen dess.













2009-04-14 @ 11:31:37
Postat av: MV

Sant. Men genom samarbete kommer vi nog rätt där med. Ju mer bra arbete som görs i klubbar och på alla nivåer ju fler bra spelare att beakta i landslagsuttagningar får vi.



Ang Mikaela Målvakt minns jag att hon skadade sig före Pohjola Cup (var det inte så?) för i regionlaget har vi ej haft henne. Hon har diskuterats och scoutats och Raikka, somhar kontakten med PIF har inte fått de signaler från PIFs tränare vi hoppats på gällande henne. Däremot kom det en hel del PIFare med som resultat av PIFs kontakt och Raikkas scouting...



Om hon finns och har hälsan, samt rätt ambition och tillräcklig kärlek till spelet kan hon nog spela in sig igen. Via PIF, TPS och vad det nu blir för konstellationer framöver.



Huvudsaken att hon trivs med sitt liv. Sen får hon gärna spela fotboll också och VILL hon bli elitmålvakt så kan hon det!

2009-04-14 @ 12:02:03
Postat av: beck

Stämmer, det måste ha varit Pohjola Cup. Som sagt så var det kul att Raikkas kontakt med PIF ledde till J&Js återupptäkt.

2009-04-14 @ 12:34:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0