Regionturneringen dag 3

Hade tänkt lyxa till det och skriva på min bärbara, men den ville inte funka här på Vikingline så jag får köra en riktig kortis här på betaldatorn i stället. Som sagt är vi på hemväg nu. Adde och Limpan sågs vandra planlöst i korridoren förefallande utan mål, men jag tror de är trötta. Dödströtta! Regionturneringfen är ingen lätt grej för någon alls! I morgon skall vi alla sen kunna ställa om för Ligapremiär...

Nåja. Jag gav en snabbrapport gällande Västra Finlands match mot Norra Finland i en kommentar till gårdagens text... Går alltså att läsa här under... Dagen fortsatte sedan med en regionlagsmatch och avslutningsceremonier av olika slag. Nån kom fram till att östra Finland vann turneringen, enligt det sätt vi räknar poängen i denna. Vi skulle då ha varit tvåa, Helsingfors trea, sedan då Nyland och Norra finland på de två sista platserna.

Nu fokuserar vi dock mera på All Stars lagen och själva All Stars matchen, som avslutar hela turneringen. meningen är att turneringens bästa spelare skall medverka här. A laget i vitt, B laget i blått. Man undrar i kommentarerna hur uttagningen sker. JO, precis som i Pohjola Cup In Memoriam, går en stor del av alla FBF tränares tid åt till spelarobservation. I Distriktscupen delar vi upp oss så någon eller några ser  varje match. Alltså ingen match blir obevakad. Därmed kommer varje spelare att observeras. I regionturneringen coachar ju vi regionnissar våra egna lag, men vi tar aktivt del även av de andra lagens matcher då vi inte själva är i elden. Därtill ser Landslagstränarna (detta år Jaska och A.Parnila samt målvaktsansvariga) alla matcher från början till slut. Det som är lika i bägge turnering är våra gemensamma möten. Varje dag sammanträder ala regiontränare och landslagsledningen. Varje enskild tränare får ge förslag på spelare han eller hon tycker kunde ingå i All Stars (=vara av landslagskaliber). Första kvällen kommer vi ofta upp i ganska många namn. dag 2 har vi alla dessa namn i våra böcker och kollar upp just dessa spelare lite extra, samt spanar så klart efter nya som vi missat under första dagen. På kvällen börjar ofta truppen lite tunnas ut och någon ny kan ha dykt upp. Vi börjar se konturerna till All Stars elvorna. Sista ordet har sedan ansvarig landslagstränare ( i år alltså Jaska). Om det finns oklarheter och spelare vi inte kunnat enas om tar han ansvar och fattar beslutet. I år rådgjorde han i dessa fall med regiontränare som finns till hands. Tex jag var närvarande då de sista besluten gjordes i dag. Jaska undrade om vi höll med honom eller om vi hade nåt annat förslag och så bestämde han. Så ungefär går det till! Meningen är att A: Distriktstränarna finner och utbildar de bästa spelarna så vi regiontränare kan gå vidare och ge landslagstränaren ett ännu högklassigare utbud då denne skall välja spelare att jobba med i landslaget.

Låter detta konstigt?

Västra regionens AS- spelare blev Marie, Adde och Alma. I Utmanarlaget spelade Siiri, Netta var även uttagen men då hon ju flög i väg till Barcelona kom en österbottniska vid namn Dahlmars in. Saara var även aktuell, men då hon skadade knät i sista matchen blev Heroum från Helsingfors lycklig nr 10 i Blåa laget. Saara kommer nog säkert att få en chans på nåt läger längre fram, precis som många till som inte var med i All Stars matchen, eller kanske inte ens med i hela turneringen.

Nää. Nu rasslar det pengar här. Keep it short.. Jo, jösses!!!

Sassa skulle lägga sig och njuta medan hon får sova ifred förstod jag. I morgon kl 7 ska hon till Sverige... Då får JAG sova i fred... Så¨kan det gå. Sen körning av sopor och dotter efter uppköp av påskris... Och sen ligapremiär alltså, om nån missat det!

God natt! Återkommer med svar på andra frågor som ställts vid senare datum!

Kommentarer
Postat av: Annika

OK.Men nu fick jag inte riktigt svar på frågan; var det i ditt tycke dom bästa spelarna som rymdes med i Allstars-laget? Var valet rätt och rättvist?

2009-04-03 @ 21:59:30
Postat av: MV

Jag var med och valde. Och somalltid kan det finnas olika åsikter. Tror nog att de 11 bästa var med om vi räknar ihop båda lagen...

2009-04-03 @ 22:01:40
Postat av: Annika

Jag tjatar på med mitt...Jag tolkar det då så att ditt val inte hade varit helt detsamma som slutresultatet vad gäller "landslaget"?



Spännande (och intressant) match idag! Lycka till båda lagen!

2009-04-04 @ 08:22:09
Postat av: MV

För att välja ett landslag måste jag ha tillgång till alla upgifter. Ingen regiontränare hade det eftersom vi inte såg alla matcher. Däremot hörde vi alla varandra. Den som både hörde oss alla och dessutom såg allt. Det var han sm valde. Därför har jag inte ens ambitioner att utse All Stars lagen själv.



Tack! Jo, det blir tufft!

2009-04-04 @ 09:31:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0