Kvällen inför...

Fick väl sagt det jag ville säga i förra inlägget. Och i skrivande stund verkar jag ha mördat diskussionen... Synd förstås, men bra om jag gjorde min ståndpunkt klar i alla fall..

Här lite vad ÅU gjort i dag, saxat från vår egen hemsida:

"Som en aptitretare före ligamatchen mot TiPS arrangerades del 4 i ÅUs teambuildingskamp under fredagskvällen i Bengtsböle.
 
Gammal hederlig pilkastning var på programmet.
 
De tidigare så suveräna Lag 3 hade denna gång svårigheter och slutade faktiskt jumbo i denna deltävling. Om det beror på att Carro kommit in och förstärkt laget eller ej, det lämnas osagt i detta sammanhang.
 
Poängen blev:
1.  Lag 2  (112 p)
2.  Lag 1  (97 p)
3.  Lag 4  (76 p)
4.  Lag 3  (71 p)
 
Taina i Lag 1 lär enligt rapporter ha varit den enda som prickade Bullseye. Vi hoppas detta är ett gott omen för lördagen, just för hennes del!
 
Detta gör att tävlingen nu byter ledare! Lag 2 kryper förbi lag 3 och gör kampen ännu hetare!
 
Poängställningen efter Del 4:
 
1. Lag 2 (Frida, Kati, Becci, Eve) 29p
2. Lag 3 (Elin, Maiju, Sarah, Carro) 28p
3. Lag 1 (Taina, Maria, Adde, Emma) 25p
4. Lag 4 (Angelica, Julia, Jamppa, Jode) 23p"


Napakymppi.. Huomenna uudestaan!!!!!

Själv var jag inte med om härligheten. Fick prioriter in mina egna barn då de en gång kom! Var med Emilia och Rufus på teater. Riktigt bra måste jag säga.. Mången blivande potentiell elitskådespelare fanns säkert bland barnen som uppträdde...

Nu lite gräsänkling i nya hemmet... Länge sedan det också, på min ära...

Men, nu fokus mot matchen! Adde kommer hem . Själv tycker hon, som vanligt att det gått jättedåligt på landslagslägret. Borde man fråga Jaska vad han tycker?! Eller, ska vi skita i vad Jaska tycker denna gång? Hjälper det Adde i så fall? Tell me you who know....

Kommentarer
Postat av: Annika

:) nä så lätt kommer du inte undan, men nån gång måste man ju prioritera annat-som typ Så ska det låta. Fotboll är ju inte allt-eller är det?



Trevlig helg!

2009-04-17 @ 21:05:40
Postat av: Anonym

Visst är det ju det! Alltså allt! Vem vann Så ska det låta då? Jag och min son Rufus hejar alltid på Puttes lag.... Denna säsong har jag slarvat med att se själv tyvärr...

2009-04-17 @ 21:12:01
Postat av: Annika

Då kan jag gratta er för Puttes lag vann! :) Rufus, gulligt namn, vad heter dina andra barn?

2009-04-17 @ 22:10:01
Postat av: Tonårsliv by Leonora - Vill du bli veckans blogg?

Hoppas du haft en härlig dag :)

allt väl?

2009-04-17 @ 22:12:58
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: Max

With these I shoot the breeze and extort

Enough keys from the Cubans to build a fuckin' fort



Nee ironiskt nog gjorde du nog inte Virta din ståndpunkt klar, skulle nämligen ha kommenterat att det var det värsta flummet du producerat i motsats till dina i övrigt väldigt klara texter :)



Men jag förstår nog i det stora hela hur du tänker. Och fastän jag ser det goda i ditt system på ett teoretiskt plan så tycker jag att det är en stig som leder i träsket. Vi bygger pyramiden från toppen, stenarna faller ner, och visst har vi till slut ett högt monument med dedär lysande stenarna på topp. Men under ligger ingen vacker stabil pyramid utan ett stenrös. På tal om att vara flummig...



Det är väl frågan om prioriteringar och finjusteringar. Sätter vi bollförbundets resurser främst på elitsatsningen och hoppas lägre nivåer (främst klubbarna) kan bygga dendär grunden.



En ideal miljö skulle väl just fungera så. Alla har sin funktion och bollförbundets är främst att sköta om elitsatsningen.



Men hur har detta med att bygga från toppen fungerat hittills i Finland? Varför verkar flera hålla med mig än Virta? Är bollförbundet intresserad av att den alternativa approachen iaf här tagit en 75% majoritet? Är det möjligt att detta reflekterar åsikterna också generellt? Och intresserar detta bollförbundet?



Är Jaksa redo att vända kurs?



Jag håller med om att föreningarna skall göra grundjobbet. Jag håller med om att det är gott om rollerna är tydligt fördelade och varje nivå sköter sin egen sak.



Men en organisation måste kunna vara dynamisk. Den måste kunna reagera då någonting inte fungerar. Nu saknar vi tillräckligt med spelare på mellannivån (tävlingsnivån, ligaspelarna). Vi har inte mängd och vi har inte kvalitet. Vi har sviktande motivation och stor drop out.



Då bör bollförbundet ställa frågan: På vilka sätt kan vi åtgärda detta HELT KONKRET.



Jag tror inte det finns någon enkel väg, utan tror att bollförbundet kan hjälpa med vissa små justeringar. Ett litet steg vore att ändra lite på elitsatsningen för att också en bit av kakan kan ges åt lägre nivåer (vilket i längden också gynnar eliten).



Men ifall förbundet är redo att ta nya resurser och använda dem enbart för tävlings och breddnivån välkomnar jag det med glädje. Då kan vi mer än väl hålla elitsatsningen som elitsatsning. Dessvärre är jag rädd för att förbundet inte har intresse av att göra det.



Hört på utvecklingspalaver:

"Tätä ja tät voitaisiin toteuttaa mutta resursseja ei meiltä täältä liitolta heru."



ps. Eliten är inget fult ord. Jag anser att man redan i grundskolan borde ge mera utrymme för de duktiga att utveckla sin kompetens. Men då måste man också ha resurser att hålla undervisningen på samma nivå för de som inte är lika bra.

2009-04-18 @ 01:46:51
Postat av: MV

Men Max då:-)

Jag tror vi tycker väldigt lika. Det jag pratar om är ju hur jag tycker det skulle vara. Och som du säger når vi ju dit med några få finjusteringar... Sen tycker jag att vi kommit rätt långt på vägen redan (eller längre än du tycks tycka)...



Pyramider är inte alls flummiga! Jag är humanist och uttrycker mig så här:-)



Annika. Mina barn heter Linda (snart 13), Emilia (10) och Rufus (7). Sen har jag en ännu ofödd på väg samma dag som ÅU möter FC United i Jakobstad (hoppas dock han/hon kommer på tisdagen före, så är det bekymret ur världen)... Mamman här är annan än till de tre jag just nämnde.



Piis änd Lav.

2009-04-18 @ 07:55:06
Postat av: beck

Kompar Annika och Max. Lite för mycket att göra på annat håll och så börjar man låta gnällig om man inte har nåt nytt att komma med...



Resursfördelning, till vem och till vad, är väl nyckelordet.



Nåväl, idag en för mej helt ny uppgift genom att agera bårbärare (hoppas jag inte behöver bära på riktigt) på ligamatchen (herr alltså) i Åbo.

2009-04-18 @ 09:58:42
Postat av: MV

Vem är den gnälliga?:-) Tycker inte nån dera "sidan" i denna debatt här på bloggen riktigt varit så gnällig.. I andra forum är det nog så dock..



Bra det där om hur resurserna ska fördelas. Jag ska återkomma med min syn på det med inom några dagar...



Beck får vara som scouterna då... "Alltid redo".

2009-04-18 @ 11:17:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0