Sparkad och lyckad strejk samt annat drama

Det är minst sagt mycket på gång. Mycket i skolan, mycket hemma och massvis kring damfotbollen... I somras hyllade jag Mark Sampson och England under EM som ni minns... I går fick han sparken, dagen efter att ha vunnit en VM kvalmatch med 6-0... Orsaken är inte de rasismanklagelser som florerat i pressen under månaderna efter EM, utan opassligt beteende i samband med hans klubbtränarkarriär i Bristol Academy. Han har, som man uttrycker det "ätit av lasten"... Voj voj. Jag kan inte säga annat än att damidrott är en oerhört känslig arena och de som kastar sig in där måste verkligen hålla tungan i rätt mun samt alltid tänka på hur man agerar. Jag säger inte att Sampson är orättvist behandlad. Inte alls! Han betedde sig olämpligt, både i klubblaget och nu senare tydligen också i landslaget. Trots att England under honom gått framåt till en stormakt inom damfotbollen är det dags att gå. Inte den förste och tyvärr troligen inte den siste som inte anpassar sig till verkligheten inom damfotboll. Tur att jag själv verkar hålla mig på rätt sida om grinden... Rasism ska man förhoppningsvis inte beskylla mig för och mitt opassande beteende passar jag på med hemma, eller ute i skogen om jag nu går dit nån gång... Att arbeta inom damfotboll har stora likheter med att arbeta inom skolan kan jag märka...
All sanning har flere sidor, men ibland är för mycket för mycket.
 
 
I Danmark har även en historisk strejk fått en åtminstone tillfälligt lycklig lösning. EM tvåorna, Danmark och dess damlandslag gick i strejk inför tisdagens VM kvalmatch. Man krävde att få anse sig anställd av DBU (Dansk Boldspills Union) då man representerar Danmark. Därmed skulle de ha rätt till bättre ersättningar, vilket faktiskt kan anses skäligt. Detta är lite i klass med USAs ishockeylandslags strejk före Dam VM här för några månader sedan. Efter löften om att komma överens senare spelade Danmark EM kvalmatchen med bästa laget på tisdagen och vann 6-1. Man säger sig vara nöjd med de löften om löften man fått... En historisk markering gjorde faktiskt Danmarks herrlandslag genom att erbjuda 500000 DKR av sina ersättningar till damerna så att inkomsterna för likvärdigt arbete skulle bli mer lika... Ett berömvärt initiativ. Dock vore det fel väg att gå om alla löneförhöjningar till kvinnor, både inom idrott eller annars ska gå på bekostnad av män. Som symbol funkar Danmarks agerande bra, men som praxis blir det fel i längden.
 
Vi räknar med nästan 130 flickor på söndag. Nästan som en vanlig publiksiffra. Edit och Pärla ska hämtas från Eftis och sen ska Edit till träning tillsammans med Sigrid. I dag kanske jag tar mig en promenix. Det goda är att jag inte behöver prata politik, eller känna mig skyldig för att jag inte deltar i träningen. Sen säger mig något att e-postboxen kommer att gå på högvarv i kväll. Skulle ni veta det jag vet skulle ni förstå och kanske vara med och skriva...
 
Craig skulle komma på lunch i morgon hit till skolan. Spännande av många orsaker. Dessutom ska Rufus förära oss med sin närvaro, eller åtminstone sin väska i sitt rum hela helgen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0