Kvarsittning, sexualkunskap och en massa listor

Denna dag, onsdag eller "Superonsdag" som 7E uttrycker det är den enda dagen i veckan som jag inte är schemalagd med undervisning från 9-15. Min enda så kallade håltimme infaller i dag, just klockan 14.05. Ett utmärkt tillfälle att få jobb gjort och kanske att hinna iväg och göra ärenden utanför skolan inför ett eventuellt besök vid träningen. I dag blev det emellertid kvarsittning. Just det, kvarsittning. Någon elev har busat till den grad att hon är dömd till att sitta med en lärare efter skolan. Jag fick vid lite över 13-tiden veta att den läraren i dag är jag. Jag tackar och är förstås väldigt positiv till uppdraget, samt till eleven bara hon kommer...
 
Ett annat sätt att fördriva tid då det ju inte finns annat än just sådan, är att bli insatt som vikarie. Eftersom en av våra 7or finns i skogen fann jag mig själv på en lista över interna vikarier och därmed satts jag in att undervisa 8C i sexualkunskap... Jag betonade förstås min olämplighet i och med min cv med snart 5 egenproducerade barn. Ingen vill dock lyssna med det örat och det var bara att bokstavligen krypa till katedern... Jag vet inte vad det är med dagens ungdomar, men de verkar vara så pryda och försiktiga... Till all lycka tog lektionen slut innan jag så att säga kom till saken... Vet ej om de riktigt förstod vad jag menade med den tyste skäggige skidlöparen och Head and Shoulders reklamer som jag hörde mig prata om...
Här har vi Kyrkby Högstadieskolas fotbollslag som i går tog sig till finalspel i SFSIs fotbollscup där borta i Kyrkslätt, eller var den nu var.. I dag var damerna i skolan igen och de jag frågade visste inte var de hade varit och spelat, eller vem de hade mött... Två oavgjorda matcher i alla fall och i den sista en 2-0 seger så det blir att åka en gång till. Sune trodde att Elsa hade gjort alla våra mål. Har han fel får nån gärna rätta. Som jag sade tidigare blev KHS senast 4e då vi deltog i damfotboll på SFSI nivå. Nu kan man göra om det, 12 år senare. Av våra spelare då kom en att göra ungdomslandskamper och fyra att spela i Damernas Liga, en är fortfarande aktiv. I detta lag har ingen ännu spelat ungdomslandskamper, men två har varit på planen i Damernas Liga. Man ska aldrig jämföra årskullar, men ändå minns man (eller åtminstone jag) sådant här... Lycka till i finalspelet flickor!
 
 
Det börjar dra ihop sig. Närmare 100 personer, troligen nog lite över kommer att delta i ungdomspresentationen på söndag och fem stycken, förutom Nyan och Radion vill träffa Anna Signeul. Jag hoppas få se lite fotboll också. då det kan komma att vara rätt spännande för oss i Åland United.
 
Även i övrigt väntar jag mig att denna vecka, från och med i dag och ungefär en vecka framåt kommer att vara väldigt avgörande för i princip allt. Om en vecka vet vi på basen av vad som bestäms i dag, på måndag och ringeffekter av dessa som kan komma alla dagar om det vill sig, mycket mycket mer.
 
Ligaprogramarbetsgruppen levde sitt eget liv och nu mitt i allt blev det Ilves som tog mandatet. Bra bra. Hoppas det blir klokt och insiktsfullt. Cirka 10 e-postningar fick jag skicka, men då jag ringde till slut fick jag intrycket att det var i skick...
 
Fru Kickan meddelade i morse att Rufus har vaknat och att Edit är i skolan. Sen har hon skickat två sms, eller mms sägs det att det är, som jag inte kunnat läsa.. Hoppas det inte stod "Vattnet gick" eller "Kom och hjälp mig nu" på dem...
 
Kvarsitterskan har anlänt. Hon sade sig veta hur man gör på kvarsittningar, så det är en rutinerad en verkar det som. Soliga och glada hälsningar från Klassrum 12!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0