Kvällen som publikvärd

Jodå, jag var publikvärd i kväll på WHA. I en rosa väst stod jag och vaktade trappan ner till spelaringången. Ingen, absolut ingen, om den inte var värdig och hade ett rent sinne kunde passera... Och så förstås Mattsson som skulle ner och dela ut ett pris åt Sundis.
 
Jag gick till WHA. Fru Kickan hade fått vår köksvåg att funka och den traditionella diskussionen om min vikt satte mig igen igång att röra kroppen. Jag gör som alltid och ämnar helt på riktigt röra mig och äta måttligt, precis så länge jag kan det utan att försätta andra i svårigheter. Jag ämnar även fortsätta med det fast andra har svårigheter, men det kommer att ge mig svårigheter. I vilket fall som helst lovade Fru Kickan pussa mig då jag kapat 30 kilo från min nuvarande vikt. Lagom till Blobbens studentexamen alltså... Kanske värt att vänta på...
 
Väl på plats fick jag alltså en rosa väst och sattes att vakta trappan. Lennart ringde och sade att jag varit i närbild på TV i flera minuter. Tro det den som vill...
 
Jag fick ju faktiskt en väldigt välplacerad position och kunde titta på matchen nästan från en vanlig vinkel, Som vanligt var det publiken som gav det hela sin mest underhållande krydda. Jag ska inte citera PS Kemis spelare, tränare eller de två fansen, utan alla citat är från personer som nog bor på Åland:
 
"Laita toi rotsi oikein, näytät ihan juntilta!"- En mor till sin son faktiskt!
"Byt ut honom för helvitte"- Matchen hade spelats i två minuter
"Byt inga ut honom, byt in honom först"- Om samme spelare då 75 minuter hade spelats
"Ei tässä tiedä vaikka tilanne ihan kohta onkin päinvastainen"- En typ fyra årig flicka som de facto hejade på hemmalaget
"Dra den där S...s mössan över ögonen"- Styrbjörn Oskarsson då någon hade kritiserat domaren
 
En rätt underhållande kväll i grann utstyrsel
Nästan så här såg vi publikvärdar ut. Nästan...
 
 
Några små noteringar från matchen:
1. IFK Mariehamn spelade tajt som lag och stod för en helt okej insats i mina ögon. Joel Mattssons kanonskott var förstås konst och Vaikla var just så kantig som jag fått intrycket att han kan vara.
2. I mitt tycke planens bästa spelare var PS Kemis estniske mittfältare, nummer 26. På slutet gick hans lag lite sönder och han kunde inte mera stabilisera mittfältet som han hade gjort, men en lugn och sansad insats
3. Domaren var helt okej!
4. Massvis med Dunderdansare i halvtid. Roligt förstås, men jag kunde inte låta bli att tänka hur fint det vore om dessa spelat fotboll istället... Lite skojigt faktiskt att denna organisation, som bevisligen suger flickor ur idrotten och in i denna dansensemble så glatt ställer upp på herridrottsevenemang. Men det är väl just grejen med den dundrande dansen...
5. PS Kemis målvakt hade svarta strumpor, trots att laget spelade i helsvart. Båda bänkarna och fjärde domaren var likaså svartklädda, men västar användes enbart då man värmde upp. Inte ens det behövdes då Jani L och nån annan värmde i grönt. Är det bara i damernas liga man är så färg och prylfixerad? Jag tänkte fråga Oskis i halvtid men han hade flytt...
Nästa söndag är Åland United tillbaka på WHA. Det var fint att märka att de åländska medierna har god tid på sig att vänta på intervjuer på söndagkvällar. Dessutom har man ordinarie reportrar på plats. Ålandstidningen har till och med två reportrar där. Skönt att veta att vi inte behöver stressa för nån deadline nästa helg och att det finns mycket journalister där så allting blir täckt på ett bra sätt i media.
 
 
Sakteligen börjar även laget samlas efter landslagstjosan... Finland spelar ännu på tisdag, men i morgon ska Samuel sparka igång arbetsveckan. Jag hoppas kunna åka och se över flocken. En radioreklam har förberetts och nu hoppas jag att Marjukka fått in listor på deltagare i presentationen. Jag ska försöka fördela tid åt Anna Signeul och kommunicera så ledare och flickor får dricka och ätbart, som vi tydligen lovar dem... Jag tror att nästa match inte blir så mycket fotboll för mig... Ändå är det viktigt viktigt för Åland United och hela den åländska damfotbollen.
 
Jag vet inte om Fru Kickan tycker att det där ovannämnda är så viktigt, men det är det, i många dimensioner. Viktigare än man kunde tro faktiskt...  Även i skolan ska tjuren tas vid hornen. Usch då... Mat-Inger ska även hon retirera för en tid. I morgon tackar hon för allt hittills genom att servera korv. Bra Mat-Inger. På så sätt är du ännu mer välkommen tillbaka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0