Vad gör en sån där Sportchef?

Eftermiddagen spinner på. Robins enda minus som hittills har kommit i dagen är att han lagt mina oh-papper om Romarriket någonstans där jag inte finner dem. Således har jag i dag improviserat ur minnet. Min handstil är inget att hänga i julgranen, hur man nu skulle göra det, men enligt utsago är den bättre än Magister Svibergs, så eleverna lär sig att sätta saker i perspektiv. Förbjuden frukt, nakenhet och hur man "shake a baby maker" är saker som dykt upp under dagens undervisning, precis som indianer och flygplan... Dessutom har Herr Landshövding ringt, Anna Signeul mailat och Mannen på FBF svarat då jag ringt. Fru Kickan har meddelat att hon gillar mig och Rufus har inte besvarat min fråga om hur han mår... En dag på jobbet.
 
Lite mer jobb väntar ännu. Ett telefonsamtal ska slås utomlands riktigt just och eventuellt ska några trådar som fläktar för vinden knytas ihop till en stenknut. I morgon hoppas jag att jag kommer åt att underteckna ett nytt Sportchefskontrakt för inkommande år... Man verkar föredra ett år framför flera och hittills har ingen som jag hört om motsatt sig att vi undertecknar, med ett stort förbehåll för "vad jag vet" eftersom det verkar vara modernt att inte prata med dem som berörs i frågor som berör dem...
 
Sportchef ja. Vi torde vara fler Sportchefer på Åland just nu än någonsin. Thomi går väl under den rubriken om man vill inom IFK, liksom Mattsson för Ligalaget, eller är han VD? Sen har granngubben i hus 13 blivit Sportchef i LIF såg jag och Zacke Kalm i HIK. Det var värst vad det sportchefas... Hur är det med Semenov? Han är väl också nån slags Sportchef i FC Åland väl? Men vad gör en Sportchef?
Förutom, som i mitt fall här på bilden som Totte tog innan han flydde till Sverige, att gå omkring i för tajt tröja och se bister ut har varje Sportchef nog en egen och skräddarsydd roll inom den förening han/hon arbetar. I ÅUs fall var titeln något jag skapade för att kunna inrätta en regelrätt tjänst då vi gjorde avtalet inför 2016 och 2017. Det började några år inför då jag tog på mig att göra lite saker som ingen annan gjorde och sedan även att fylla på med lite innehåll i de visioner och de lösa bolinerna som hängde lite varstans. Målet då, hösten 2015 var att nu, hösten 2017 ha en klar roll med tydlig arbetsbeskrivning för ÅUs Sportchef. Man kan säga att det nästan lyckades. Efter höstmötet nu inkommande måndag vet vi mera om vad Sportchefen i ÅU åtminstone inte ska göra. Sen kan alla fundera över det som finns kvar och om det motsvarar det som var tänkt. En helsickes massa papper skulle behöva uppdateras i alla fall, både internt och inför FBF. Nu kan någon tycka att det viktiga inte är vad som står på papper utan vad som händer på riktigt. Där håller jag med till fullo. Problemet är bara kraven på redovisning av de saker som händer på riktigt. Om jag får skriva på i morgon kommer jag att göra allt jag kan för att inte bli den som uppdaterar alla de skrivningar som behöver ändras för att Sportchefens roll ska definieras riktigt, ifall den ändras på måndag. Det får nog de som ändrar göra... Vet ej hur det funkar på andra ställen, men "Yleismies Jantunen" brukar vara en god benämning på Sportcheferna... Sen är det förstås fråga om vilka saker man ska lägga sig i och så där...
 
 
Kvällarna går åt till att bära omkring Sally, som fortfarande uttrycker sitt missnöje, speciellt om jag försöker jobba. TV gick okej i går... Edit är i det stora hela nöjd med sin situation.
Titta fast här... Edit är hon till vänster.
 
 
Jag såg att Jani och Tommy skulle avsluta sina IFK Mariehamnkarriärer nu på lördag. Mina tankar är med dem, men jag kommer tyvärr inte att se det, eftersom jag hyrt bowlingbana med Rufus just då. Mästarmöte som sagt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0