Barnläkaren hade åsikter

Jösses. Jag som trodde att det var nyhetsexplosion då jag bad Axel Jonsson snyta sig, då Gerts Friman pensionerades eller då jag skrivit om vad Åland Uniteds ägarföreningar borde tänka på. Jag har trott att det räcker med att med en bild eller något antyda att jag kommer att säga något om IFK Mariehamns herrar för att folk ska läsa, eller åtminstone klicka på länken. Nu har alla tiders rekord slagits. Orsaken till detta är Sally Virta. Eller är det hon? Kan det vara samlingen av förväntan och katharsis som hennes födsel utgjutit hos sina syskon, släktingar och närstående, eller måhända mitt envetna nojsande om omständigheterna? Kan det var så enkelt som att bebisar säljer?
 
Hur som helst är Sally nu över ett dygn gammal. Då avsparken går i Kroatien i morgon är hon två dygn och då avsparken går i Jyväskylä är hon tre dygn. Det kommer att finnas liv, fotboll och händelser under varje dygn hon lever, i många många år! I dag fick hon träffa en barnläkare, eller vad det nu var, svensk var karln definitivt. Han kollade på den nyinköpta bollen som fanns med i Sallys säng och konstaterade att "det är en fotbolsspelare det här..." Vidare utbrast han vid åsynen av Sallys rosa sparkbyxor att hon inte är klädd i AIK färger. Jag kände mig tvungen att informera, lite lakoniskt att vi inte brukar klä oss i sådana färger här. Då doktorn undrade vad som gällde här då fick jag informera att i Sallys fall är det Åland United. Då sa doktorn. "Åland United? De behöver förstärkningar de! Så usla som de varit i år! De har en hyfsad målvakt och därför hålls de i serien! Riktigt illa har det varit!" Jag undrar om han visste vem jag är... Det vore roligt både om han inte gjorde det och om han gjorde det. Sally skrek i alla fall riktigt argt åt hans kvinnliga student, eller vad hon nu var, som rev och slet i hennes ben.
Sally var alldeles tydligt ARG på doktorn. Sen står det upp till oss alla att diskutera om han hade rätt eller fel. AIK kläder ska hon dock inte behöva ha. Det är säkert. Ifall hon inte väljer det själv då förstås... Mina barn brukar gå sina egna vägar...
 
 
Min pappaledighet består förstås mest av Pappaskap. Både till Sally, som verkar vara både matglad och i allmänhet tillsynes intelligent om jag får bedöma utgående från ett första dygns perspektiv, och så klart även till Edit, som läste högt ur Lassemajas detektivbyrå för lillasyster, Rufus som dyker upp där man minst anar och alltid verkar oberörd samt då även Linda och Emilia som vilt kommunicerar utomlandsifrån och vill ha bilder, bilder... Pappaledigskapet innebär också ett aktivt undvikande av skol- och Åland Unitedrelaterade uppgifter. Skolan leder med enorm marginal då det gäller att hålla mig ute. Eller, jag vet vad där händer utan att veta vad där händer. Det kommer att vara överkomligt att reda upp det då jag är tillbaka! Fotbollen och Åland United är däremot svårare. Jag märker att man undviker att involvera mig, vilket ju är det jag ville. Sen vet jag ju inte vad där finns då jag är tillbaka. Vissa e postningar kommer genom spärren så jag vet att saker händer. I dag, torsdag skulle jag troligen ha skrivit en inför match text. Inte mycket, men jag hade varit tvungen att uppdatera mig lite om läget i laget och även lite om motståndarna. Nu tror jag mig veta att vi spelar i Jyväskylä. Resultatet ska jag väl kunna följa med i alla fall sen.
Edit var kall och våt i dag efter träningen. Till min stora glädje tränar hennes lag nästa vecka på konstgräsplanen på WHA. Bra, så ser man något. Hösten börjar vara mörkare och mörkare, vilket ju är brukligt då det gäller just höstar.
 
 
Då det är fråga om konstgräs har diskussionen ju helt flippat ut. Man talar om allt mellan himmel och jord och har egentligen inte en susning om vad man pratar om, eller ens menar i objektiv mening. Framför allt inte de som kommenterar vad de som säger saker säger.
 
Hittills tycker jag att våran Linnéa varit bäst då hon tyckte att hästsporten bra kunde komma in på WHA. Perfekt gräsplan att rida på sa hon... Alla som sett FA Cupfinalen 1970 vet vad det skulle bli av det...
 
Om inte annat har mitt första dygn som fembarnsfar medfört en känsla jag inte haft sedan Rufus var liten. Total utmattning på ett fysiskt sätt, inte psykiskt... Och då har jag sovit hemma och inte alls egentligen gjort något... Kan detta var beviset på att psyke och fysik går ihop? Lite som att skratta så att en makaron kommer ut genom näsan.. Eller nej, inte alls så...

Kommentarer
Postat av: Mat-Inger

Njut av din nya titel och lycka till
Hälsa Sally från mig.

Svar: Ska bli!
enligtvirta.blogg.se

2017-10-05 @ 21:21:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0