Bara festligt värre

Det är ingen hejd på festligheter i Familjen Virta nuförtiden. I går hade vi kaffekalas inklusive antiklimax då en pinjata massakrerades med bobollsklubba bara för att vi kunde konstatera att det var just en pinjata... Det hade alltså varit meningen att den skulle fyllas före man började slå. Tomhet var Edits uttryck, både i ögon och säkert sinne, trots att Röd Bettans tårta var väldans god.
 
I morse var det sedan dags "på riktigt". I dag fyller våran Edit 8 år. Till arrangemangen hörde uppsjungning, som seden bjuder. I och med att de där stora syrrorna nuförtiden finns utomlands behövde allt kalibreras. San Diego ringde Rufus och Umeå skulle ringa Fru Kickan för att vara online då uppvaktningen skedde. Till slut hade bägge ort kopplats rätt och klockan någon minut före 7 inleddes sången. Problemet var bara att all slags internetkoppling av någon orsak upphör i vårt hus då man kommer in i Edits rum, där hon mot sin vana nu hade sovit hela natten. Därmed fick Rufus och Fru Kickan stå och filma, samt sjunga utanför rummet, medan jag löpte in, drog den sömndruckna 8 åringen ur sängen och placerade henne i soffan, där full exponering kunde ske. även Sally kunde vi hämta till tilldragelsen sedan...
 
Allt som allt gick det bra. En liten kommunikationsmiss gjorde att de fina gåvorna från Umeå blev snäppet inaktuella då Fru Kickan gått och uppdaterat Edits telefonutrustning. En liten förtradition med genomgång av planerade gåvor kunde kanske vara på sin plats att införa i våra allas rutiner framledes. Edit blev dock glad. Hon gillade även Babblaren som Rufus hade skaffat, de fina halsbanden och böckerna, framför allt en om rymden som hon kunde kasta sig över.
En annan favorit, som faktiskt prydde Edits huvud då hon gick till skolan var denna fina Finland 100 år rosett som Famo och Fafa hade skaffat. Något säger mig att Famo har varit initiativtagare...
 
 
Edit är ett lyckligt barn som säger sig vilja spela i Finlands landslag då hon är stor, bara hon kan få vara på dansträningarna också... Få se vart det bär.
 
Även  min son har jag haft stort utbyte av denna helg. Av hänsyn till mig, så jag inte skulle börja må dåligt gick han ut ur bastun i går kväll. Omtänksam pojke, jag bara säger.
 
I kväll ser vi om Sallys magi är verklig. Finland-Turkiet spelas i kväll, direkt i TV2 för till exempel Magister Sviberg om han undrar, det är inte Champions League så jag messar inte. Finland har inte förlorat under Sallys livstid. Måtte det hålla. Jag tror hon har den egenskapen jag.
Åland slog Finland i parlamentsfotboll förra veckan. Olika uttalanden om den ena tillhörigheten och lojaliteten efter den andra kommer fram på löpande band. En allmän uppfattning har varit att katalanerna önskar självständighet från Spanien. Ända tills en massiv folkmanifestation bestående av katalaner som vill höra till Spanien kommer ut i TV. Kan det vara så att allt faktiskt inte är svart eller vitt? Kan det vara så att det inte heller är oåländskt att ha sympatier för Finland? Kan det vara så att jag, som är både finländsk och åländsk (jo, jag är inflyttad, men jag har hembygdsrätt) kan få känna mig som både ock, utan att vara A:hukare eller B: förrädare? Helt på riktigt skulle det till exempel för mig vara en stor förvirring om Åland skulle uttala sig självständigt. Jag är inte det minsta redo att överge Finland, men inte heller det minsta beredd att byta bort Åland. Dubbelt medborgaraskap kanske? Om jag tvingas välja har jag redan ett medborgarskap som jag aldrig vill bli av med, så jag vore tacksam, oändligt tacksam om jag aldrig behövde ställa dessa mot varandra. Kan vi tro att de flesta ålänningar tycker lite så här? Kan vi också tro att väldigt många katalaner också tänker så gällande Spanien? Dock var det väldigt väldigt onödigt av den spanska polisen att skjuta på de som skulle rösta härom dan...
 
 
Sedan dagens uttalande, som jag såg i en insändare i Nya Åland. Någon tycker där att WHA ska behållas som det är med friidrott och fotboll tillsammans. Damerna kan ju spela på WHA och så kan man bygga en stadion för elitfotboll utanför stan, tycker personen... Då hoppas vi att damerna inte behöver spela internationella matcher då, för även de behöver faktiskt en plan av godkända mått då reglerna är de samma oavsett kromosomuppsättning ser ni...
 
I väntan på nya snilleblixtar och även nyheter om sådant som sköts i min frånvaro. Hoppas se några denna vecka.
 
Till slut ett erkännande. Jag kollade min klass frånvaro och anmärkningslista på nätet under helgen. Det visade sig att en elev i min klass blivit utkörd för att hon legat på golvet och stört lektionen. Jag vidtalade ungen genom Messenger och undrade om hon fått fnatt... Det kom ett svar: "Till mitt försvar vill jag nämna att jag tappade mitt sudd på golvet och då jag skulle ta upp det gick jag in i Klasskompis Xs bänk. Jag blev liggande och Klasskompis X skrattade... "etc etc etc Jag återkommer till att jag tror att människorna i vår värld blir bättre och bättre...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0