Men voj Hammarland

Först ett stort tack till Hammarland, Hammarlands IK, eller vem det nu var som upplät Hammarvallen till Åland United denna gångna sommar för träning och förvaring av material med mera. Tro inte att jag personligen heller inte är tacksam, fast jag inte vet vem av er jag ska tacka, då det hörs så olika och bägge nämnda instans säger sig inte ha med saken att göra. Men tack i alla fall. Lite rörigt verkar det, så här utifrån sett.
 
Rörigt har det varit lite annars också vad det verkar för jag har ju ingen förstahands information. Hammarlands kommun betalar tydligen inga bidrag till Hammarlands IK för idrottsutövande inom föreningar som inte är skrivna i Hammarland. Det låter ju logiskt, men det betyder också att Hammarlands IK inte kan hjälpa sina medlemmar, jag tänker mera på unga pojkar och flickor nu, som utövar idrott som bedrivs av föreningen, men på grund av brist på folk måste göra det tillsammans med barn från andra föreningar, till exempel FC Åland för pojkar och Åland United för flickor då det gäller fotboll. Därmed lämnar Hammarlands kommun kommunens barn på pottan och i förlängningen lämnar de Hammarlands IK att lämna sina medlemmar på pottan, då fotboll är lite svårt att bedriva i lagform om man är 2 eller 3 spelare. Varför ska de då alls spela kan man tycka? Nej, varför ska de göra det? Får man inte ihop ett lag får man väl lägga ner verksamheten i hela klubben. Så resonerar tydligen till exempel Hammarlands kommun, vad jag nu förstått, men de skyller säkert i sin tur på föreningen om man frågar dem...
 
Hammarlands IK gick ur FC Åland tidigare och i år har man tagit avstånd från att understöda sina flickor i Åland United, ni minns flickfotbollskriget från tidigare i höstas? Inte lätt det här... Konstigt dock att Hammarlands IK ändå varit väldigt aktiva att bestämma hur flickfotbollen ska bedrivas, fast man inte har några flickor att bestämma om... Eller är det inte Hammarlands IK? Kanske det är kommunen? Vem vet? Vet de själva?
Förlåt alla, men så här ser det lite ut i mitt sinne då jag funderar kring allt. De bär i alla fall Hammarlands IKs färger...
 
 
Sen ska de bygga en ny högstadieskola också... Inte Hammarlands IK denna gång, utan Hammarlands kommun. Eller inte de själva förstås, utan en massa andra, väl? Man har inte tänkt ut det så noga, man bara inte vill att ett förslag som kunde ge kommunens egna högstadieelever en rymlig och funktionsduglig skola med rätt hyfsad personal och struktur ska förverkligas, utan man vill se "kreativa lösningar" i typ 10 år till så man kan bygga en skola för dem själv och Eckerö och förstås Västra Jomala som ju störtar dit från den redan existerande skolan. Så ska man ju ha lärar- och annan personal också... Men det finns säkert "kreativa lösningar" som de generationer som gått i sin högstadieskola som allt igenom varit en kreativ lösning, alltså lite sämre än den vore om man bara byggt till direkt, kan få till...
 
Nu har jag inte fått veta vad kvällens fullmäktigemöte beslutade, men jag hoppas att man satte ner alla fötter man har och satte stopp för vansinnesbabblet... Och nu läste jag precis att man lyckats fördröja allt genom att ärendet återremitteras... Hammarlands representant uttalar sig som han tydligen har förstånd till. Alla i våra baracker tackar och vi fortsätter med kreativa och dåliga lösningar!
I have no clue about anything. I don´t know what I want. But hey. Let´s get everybody else pay for it...
 
 
För en icke insatt har kvällens text säkert varit lika intetsägande som de ärenden de hammarländska organen jag skriver om ter sig för dem som ska bestämma. Hur som helst. Det blir nog bra, med kreativa lösningar.
 
 
 
Fru Kickan tänkte bota sina sömnproblem med att stanna längre uppe, men det sammanföll med en ilsken Sally som också blev lite längre uppe och nu sover båda hoppas jag. Edit var på träning på WHA. Jag smyger försiktigt omkring i de regionerna då jag inte vet om jag är fågel eller fisk i IFKares ögon och så har vi ju sajnat en svenska... Brev har skrivits med en spanska och annars bara har saker flutit på. Både lektioner, där unga män anser det olämpligt och väldigt olustigt att man ska diskutera omskärelse, och utvecklingssamtal där man mest säger "jou jou" vad jag än säger har bedrivits...
 
Nu har jag väl fått fiender igen. Det bara är så dumt att man kan få tänka så dumt när man ska bestämma om andra människor... Inte annat ser ni. Natt riktigt just!

Kommentarer
Postat av: Kaj Backas

Hammarlands kommun har tagit ett nytt regelverk där föreningar som aktiverar hammarlands juniorer kan söka bidrag ifrån. Information om detta har varit i kommunbladet så att föräldrar som har barn i andra föreningar kan meddela om detta till föreningarna.
Kaj

Svar: Okej, tack... Antar att det är i Hammarlands IKs intresse att föra ärendet vidare då i detta fall :-) Jag visste ju inget jag. Men det betyder ju inte att ingen annan vet...
enligtvirta.blogg.se

2017-11-23 @ 22:22:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0