Varje sommar är det nåt sånt här...

Då jag var liten var det ishockey VM varje vår. Det var också FA cupfinal varje år i maj. Sen var det fotbolls VM (bara herrar kände vi till då) vart fjärde år och EM vart fjärde, just två år från VM och de samma åren som det var EM i friidrott och presidentval i USA, alltså följaktligen OS år, eftersom de alltid gick mot Fotbolls VM liksom, en höjdpunkt i världen vart annat år... Under ojämna år började man sedan ha europacupen i friidrott och senare även World Cup, det där mellan världsdelarna ni vet. VM i friidrott började frekventeras in på ett ojämnt år, året efter fotbolls VM... Aj jo. Skid VM fanns ju förstås. Dessa var alltid samma år som fotbolls VM. På detta sätt höll jag koll på världens gång och visste vad som skulle hända och när. Varannan sommar var det fri lek och varannan var det EM, med OS på slutet, eller VM, med friidrotts EM efter det... Världen var enkel och sommaren varm...
 
Sommaren är fortfarande varm. Ishockey VM har varit och det är ett ojämnt år, före Herr VM... Dock har man nu valt att lägga in ett friidrotts EM varje ojämnt år, alltså vart annat år (förstod förresten aldrig då jag var liten varför Helsingfors ordnade EM år 1971... Det måste ha varit ur led då på nåt sätt för EM i Rom gick ju sedan 1974). Dessa friidrotts EM har mer eller mindre helt tappat relevans... Eller var det VM i år? Who knows.... Skid VM har det ju också varit, varför det? Nu märkte jag dessutom att det ju är Confederations Cup med början i över morgon... Alltså ni vet, den där världsdelsförbunds cupen som FIFA tycker om att ordna på VM orten ett år före VM... Senast i Brasilien blev det ju ett fantastiskt politiskt spektakel och en hel del riktigt god fotboll...
Vet nån vem som är med? Första matchen skulle vara på gamla Kirov Stadion, eller vad den nu kan heta nuförtiden i Leningrad, nej sorry St Petersburg mellan Ryssland och Nya Zeeland. Australien var också med såg jag... Säkert Tyskland också... Inget Tahiti i år som för fyra år sedan i alla fall. Lite synd!.
 
 
Sen har man ju faktiskt börjat göra väsen av damernas EM och VM också. Det skojiga (eller egentligen inte alls skojiga) är att väldigt många inte vet om det. Till och med styrelsemedlemmen i Ålands Feministparaply, den store fotbollsvännen Boutros hade inte en aning om var damernas EM, som ju går i juli-augusti ska gå. Svar, Holland! För mig är det nog den stora tilldragelsen, förutom jobbet med damernas Liga här hemma i sommar. Jag började fundera över hur många Åland United spelare som har deltagit i EM eller VM och kom fram till en hel del. Även OS finns det i cvn. I år blir där inga aktiva ÅU spelare, men en par före detta.
Jag tror väl att Hailey Lauder kommer att spela för Skottland i sommar. Sen får vi se om Raquel Infante kommer igång så att Portugal tar med henne. Om Finland skulle ha kvalat in skulle väl troligen Jenny vara med och en hel drös före detta ÅU spelare... Jag vill inte problematisera och jag är medveten om att jämförelsen nog haltar av många orsaker. Men hur många spelare i IFK Mariehamns herrar, eller låt oss säga Veikkausliiga har spelat, eller kommer att spela i EM, VM eller OS för herrar? Vi kunde tävla: Veikkausliiga mot Åland United. Sen kan vi också tävla IFK Mariehamn mot Åland United då det gäller Öspelsdeltaganden genom tiderna. Det vore också intressant. Föga konstruktivt dock.
 
 
Edit sitter i soffan och undrar när det blir mat... Ja, snart då väl? Hon har varit på sin fjärde dag på fotbollsskolan och jag förväntade mig att hon skulle vara ganska trött, vilket hon nog är. Men hon har ju träning i kväll ju... Hon åker gärna säger hon, för då behöver hon inte duscha och byta kläder under dagen. Fair enough.
 
Linda och Emilia har meddelat att de förväntar sig att jag hämtar dem i hamnen vid halv fem tiden i morgon på morgonen. Rufus har haft sin första arbetsdag på sitt sommarjobb. Klockan 16.00- 02.15 utan matpaus. Något måste ha gått fel, annars kommer något att gå fel med någon, kan man kanske uttrycka sig....
 
Bosse kom hem med ett jättepaket som Fru Kickan lär ha beställt. "De blir så nervösa på jobbet då kärringarna ringer och nojsar" sa han... Vi tackar för det. Även konstruktiva drag gällande Landroverns framtida väl och ve har uppnåtts.... Samt mycket mera. Hittills har sommarlovet varit helt okej, då man faktiskt inte har behövt vila eller vara så där äckligt ledig! Annat än ibland. Så ska det vara tycker jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0