Hörni politiker. Vet ni vad ni kan göra om ni vill?

Jag har haft denna text i kroppen hela eftermiddagen och nu då jag till slut skriver den känner jag en rädsla att den ska slå fel eller helt enkelt bli mesig och urvattnad likt Pripps blå. För att kunna sova kommer det ändå. Jag är en offentlig person på Åland har jag märkt, men jag är inte politiker så det får gå med detta...
 
Det hela började med en liten bloggtext då jag lite halvallvarligt raljerade med faktum att det inte verkar vara någon skillnad vad vi i Åland United gör för att få publik till våra hemmamatcher. Senast vi uppnådde publik på över 200 personer var på Valborgsmässoafton 2016 då vi spelade hemma mot Ilves. Nu, i går (eller förrgår beroende på i vilket land du är) på lördag uppnådde vi 359 åskådare. Orsaken till detta var att vår match, som på samma gång var en 100-årsjubileumsamatch för Finlands självständighetsförklaring och (OBS!) för Ålandsrörelsens grundande gick direkt efter Alandia Cup invigningen, som i sin tur hade tidigarelagts för att vår match skulle kunna starta klockan 19.17 likt de andra matcherna i Damernas Liga denna afton. Därmed var planen fylld av tusentals unga fotbollsintresserade och läktarna hade närmare 1000 intresserade föräldrar och anhöriga. Alla dessa erbjöds att stanna kvar och få se Damernas Liga och en av de bättre matcherna däri gratis. Vi hade cafeterian öppen, vädret var kanon och allt var perfekt. Beroende på hur vi räknar valde alltså 700-900 , eller med föräldrar och andra bihang över 1000 människor att inte bli kvar på matchen. Jag skojade kring detta och sade att vi hade haft allt vi behöver för att få en riktigt storpublik, såsom till exempel IFK Mariehamns herrar som i dag hade över 2000 åskådare för första gången sedan i oktober då hela Åland kom dit för att WHA var the place to be då man mötte Ilves, ni vet vad jag pratar om...
 
Min text fick diverse svar. Inte de där om att folk äter middag, eller att tiden inte passar då folk faktiskt ätit middagen för länge sedan, eller är på stugor eller har barn eller allt annat som brukar dyka upp. Nu var det fråga om finländsk fotboll, att barnen behövde sova, att Tammerfors faktiskt inte lyckats med gratisbiljetter mer än till 1200 st osv. Sen kom det ett riktigt ärligt svar också:
 
"Ni hade inte allt som krävs för publik, ni hade inte 22 män som sprang ut på plan. Det är den krassa sanningen, damligan engagerar inte den breda fotbollspubliken. Av oss som besöker WHA vid varje IFK Mariehamn-match är det gissningsvis inte mer än 10-20% som ens tar reda på resultatet av Åland United-matcherna, än färre som går på matcherna. Vi identifierar väl kanske oss inte med spelarna på samma sätt som i Veikkausliiga, det är synd då det trots allt handlar om en högstaliga men jag är rädd att det i mångt handlar om kön. Hur ser fördelningen män/kvinnor ut på läktaren i stora drag? Själv springer jag på alla IFK-matcher för att de legat nära hjärtat i 30-35 år, jag kan ärligt säga att jag inte känner likadant för ÅU. Jag har dock sett någon enstaka match nu och då. Observera att jag inte lägger någon personlig värdering i manlig vs kvinnlig fotboll, jag säger bara som jag tror att det är."
 
Det här är ärligt, det här är bra. Sen tycker jag ju inte att det är som det ska vara förstås, men sådant bestämmer ju inte jag över... Jag är den siste att vilja förringa IFK Mariehamns herrars bedrift från i fjol, eller överlag. Vi vet alla att det de gjorde var fantastiskt och att det kanske inte kommer att hända igen (Precis som man sade om Åland United 2009 minns ni, några av er höll fina tal då. Jag läste dem, för jag var inte med vid festerna då jag stannade hemma med familjen den hösten istället. Jag var bara på träningar och matcher). Jag har hört om idéer att göra gatorna grönvita, att bygga nya fotbollsstadion med 5000 sittplatser. Jag har sett min skolas rektor ta fram säsongskort till elever för att de ska få gå på IFK Mariehamns matcher nu då vi är mästare, dessa betalda av Landskapsregeringen. Jag har hört kvinnliga journalister fråga hur vardagen förändrats för oss i Åland United nu då IFK Mariehamn inspirerat oss genom att bli finska mästare. Jag tror killen som skrev har rätt! Jag tror att de flesta inte bryr sig ett dyft om hur det går för Åland United. Därför kommer de heller inte och ser oss.
 
Ni politiker, jag har riktat mig till både åländska och riks-sådana helt slumpmässigt på basen av vem som dyker upp på min personliga facebookvänlista. Vad kan ní göra? Som jag skrev tidigare och som de av er som sysslar aktivt med fotboll vet behövs ingenting speciellt då det gäller allmänna förutsättningar. Okej, ett omklädningsrum till inne i WHA och vi kunde vara där, annars har vi det som behövs. Vi har bra träningstider, fina planer, tillgång till utrustning, allt sådant har vi. Där behöver ni inte engagera er mer än ni redan gör. Vårt problem är, som jag skrev i en annan text här i veckan, att vi inte har råd att ta del av dessa förutsättningar. Vi har inte råd att träna i Mariehamn på regelbunden basis. Vi har inte råd att hålla spelare kontrakterade eller med bostad hela året. Vi har inte råd att ha heltidsanställd personal som kunde hjälpa oss med det vi skulle behöva för att kunna försörja oss själva... och kanske bli sådana att vi lockade mera publik...
Det här är Tysklands president och så känner ni säkert igen Tarja och Sauli. Denna bild är tagen vid EM finalen i Helsingfors mellan England och Tyskland år 2009. Tyskland vann ju med stora siffror. Finland, med bland annat Annica Sjölund i laget, hon gjorde ju mål i kvartsfinalen, hade ju nesligt fallit ut mot just England... Detta minns ni ju alla inte sant? Om inte, ingen fara. Väldigt få av de som vill måla gatorna grönvita minns detta, det är ju damfotboll!
 
 
Jag vill att vi ska se vad det är fråga om. Jag vill absolut inte att IFK Mariehamn eller pojk- samt herrfotbollens anseende förminskas. Jag vill att ni alla politiker som går på herrfotboll ska fortsätta med det. Britt får jättegärna riva biljetter i kassan som förälder och Jörgen får blogga bäst han vill. Be my guest! Det jag vill är att ni ska ta ställning till om ni vill att kvinnor ska få samma lön för samma jobb. Ni kan så klart inte ändra på bidragen. Där får vi ju för vad vi förtjänar. IFK har 33 omgångar och ÅU 23. Klart att IFK då ska ha just så mycket mera resebidrag. Det att de ofta har råd att sova på hotell medan vi sover i bussen på väg mot morgonfärjan är ju fråga om annat än det ni kan påverka. Det förstår jag med. Precis som att man kan ha en viss anställningstrygghet och inkassera någon form av heltidslön i herrligan, medan damspelare nog helt på riktigt äter sina nudlar om de inte har rika föräldrar. Det är inte ert fel! Skulle dock publiken komma, så sponsorer skulle se att det finns en idé att stöda oss (nu menar jag inte alla de fina sponsorer som redan prioriterar oss) då skulle vi kunna prestera något som liknar självhushållning och liksom göra rätt för oss. Vet ni vad ni kan göra? Ni kan uppvisa någon form av intresse! Nu menar jag inte att ni alla är ointresserade. Många av er går på matcher, följer med oss och är allmänt intresserade. Det jag menar är. Ni kan visa offentligt intresse som gör oss till något att räkna med, om ni vill att vi ska vara så viktiga som det sägs då vi vunnit någonting...
 
I vintras skickade jag ut ett erbjudande till alla lagtingspartier om att ställa upp på en gemensam bild. Ni skulle få vara "Åland United" som en symbol för att det offentliga Åland ställer sig bakom sitt elitlag för kvinnor. Ett enda parti var med. Det var Åländsk Demokrati. Vissa svarade inte och vissa sade att ni inte stöder fotboll i år. Fair enough. Inte behöver ni stöda något som ni inte tror på heller. Låt bli då. Men var på samma gång medvetna om att ni med ert agerande kunde påverka folk att börja bry sig lite mera än de gör. Om ni tycker det är viktigt!
 
Vi har årskort! Vi har matcher! Vi har kanske inte stora folklager att ge er fler röster. Men vi har det ni säger er stå för. Jämlikhet mellan könen! Visa det mina damer och herrar! Tro det eller ej, men ni är faktiskt viktiga förebilder! Om ni offentligt stöder oss kommer fler att bry sig. Då kommer vi att kunna få till en värld då vi inte behöver skriva sådana här svador och fotboll får bli fotboll. Folkets spel!!!
Sverige är Sverige. Kungen , eller hans rådgivare begriper att han inte har råd att inte fraternisera (eller kan man säga så?) med damlandslaget... Undrar om denna bild togs före eller efter USA matchen, ni minns med Hope Solo och det där...
 
 
Till sist vill jag nämna att jag känner till att IFKs herrar vunnit med 2-1 hemma i dag. ÅUs F04 vann de med. 4-0 i Markusböle. Även IFKs flickor i Alandia Cup har vunnit sina två första matcher. Hur det har gått för pojklagen vet jag tyvärr ej. Ej heller vet jag hur det gått för IFKs B-flickor som spelat om avancemang i Nokia. Nu ska Elsa, Selma och Alva på distriktsgranskning till Eerikkilä... På basen av Confederations Cup denna afton vill jag till slut säga att videodomare är ett djävulens påfund och hör hemma i ishockey, amerikansk fotoll och ... Tennis eller nåt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0