Det är inte hur som helst liksom

Det har kanske skinit igenom för den läsare som orkar bry sig om avsnitten som gäller Åland United, eller damfotboll överhuvudtaget att jag anser att vi hela tiden går framåt och blir bättre. Det stämmer faktiskt. Det mesta blir bättre på alla fronter och som vanligt lyckas människan komplicera allt enligt bästa förmåga. Se bara hur en enkel urkyrka på bara 1000 år blev katolsk och ortodox med alla mystiska riter och ikoner med mera... Det samma gäller fotbollen. Det måste bli mera professionellt sägs det! Jepp. Professionellt innebär alltså i människornas sinne mera dokumenterat, centralstyrt, certifierat och framför allt mera byråkratiskt!
 
Förstå mig inte fel. Det är bra att vissa riktlinjer finns gällande minimikrav på hur spelare behandlas, vad som gäller vid matcharrangemang, vilka förhållanden man tränar i, hälsocertifieringar osv. Allt det där, också tränarutbildningar är bra att kartlägga, färgen på underställ är kanske inte lika viktigt dock, men det kan vi ta. Kort sagt. Kraven på vad klubbar ska uppnå i dag gör att man inte klarar sig med de frivilliga krafter som förr klippte gräs och rensade ogräs från bytesbänkarna och sålde biljetter innan man själv bytte om för match. I dag krävs det på riktigt dels utbildad tränarpersonal, dels väldigt engagerad, helst anställd klubbpersonal och även ett stort antal funktionärer. Dessutom ska dessa inte bara finnas, utan de ska vara formellt godkända, rapporterade och dokumenterade, vilket i sin tur kräver ännu mera arbetsinsatser som egentligen inte har någon som helst påverkan på själva spelet... Eller har det kanske?
Oj va bra att vi har flicklag, säger många. Äntligen har vi ungdomsverksamhet säger lika många. De flesta som säger det har inte en susning om vad som krävs för att dessa flickor ska få komma så här långt som på bilden, alltså att gästspela i ett yngre lag i den egna klubben. Sen är det ännu värre om man ska kunna spela i ett samarbetslag för en annan klubb som formellt är en del av den egna klubben och så vidare... Otaliga e-postningar. Ändlösa papper som ska fyllas i och godkännas. För att inte tala om alla tusentals åsikter om allt detta som kommer från både relevant folk och folk som inte har en susning och gäller både relevanta saker och (ofta) saker som inte har ett dyft med huvudpoängen att göra...
 
 
Som jag nämnde härom dagen har FBF gett oss bakläxa i vårt dokument för spelarutveckling. Jag kan inte så som tidigare hänvisa det obligatoriska (!) ungdomsarbetet till våra ägarföreningar, som de facto gör vårt ungdomsarbete enligt den struktur vår klubb har. Nu kom man fram till att vi har två lag som går under namnet Åland United och därmed behöver dessa en egen spelarutbildningsplan. Att dessa två lag tränas av A-lagsspelare som jag personligen tillsatt och att verksamheten i dessa sammanbinder utbildningsplanerna i de olika ägarföreningarna, vilkas verksamhet spelarna kommer från (dessa är redovisade i planen som nu inte mera godkändes) och IFK Mariehamns spelarutbildningsplan, i och med att IFK Mariehamn ofta är mellanakten mellan flickfotbollen och Åland Uniteds A-lag (även IFK Mariehamns plan är redovisad i planen som inte godkändes), det bryr man sig inte om. FBF meddelade mig att det finns två flicklag som inte har en spelarutvecklingsplan. En sådan måste finnas. Eftersom MAN INTE HAR TID ATT LÄSA DEN UNDER DAMERNAS EM TURNERING måste den lämnas in nu på lördag senast. Det får heller inte vara någonting jag bara rafsar ner, utan den måste vara en genomtänkt och förankrad plan inom föreningen och dess ledare. Före lördag!?
 
Just av dessa skäl vill jag helst inte prata så mycket om hur det nu är då jag har semester, eller då spelare undrar varför det ena eller det andra inte är som hon trodde (som hon själv kunnat veta genom att vara vid medvetande), eller ens då barnen vill se på film, vilket vi gjort tre kvällar i rad nu med Rufus och jag är så glad för det. Inte ens att Fru Kickan börjat bli tröttare igen och mår lite dåligt på förmiddagarna är något jag ska låta hindra mig från att skriva en förankrad och genomarbetad plan för de två flicklagen så Pille och Bri kan följa denna och FBF ska kunna se damernas EM i lugn och ro.
 
Edit har fyllt huset med kompisar, det kan hon då Fru Kickan är på jobb. Rufus visar oanade sömngåvor. Jag kan inte börja med utbildningsplanen just nu eftersom jag helt enkelt inte kan... Ska jag hänvisa till att jag inte hinner skriva under Damernas Liga? Nä, då blir det i augusti... Att skolan börjar då bryr man sig inte heller om... Egentligen är det ju precis som det ska  vara. Gör ditt jobb! Det kommer nog att göras. Då jestas va bra träningar Pille och Bri kommer att dra. Nästa vecka börjas det för då är ju utbildningsplanen klar och genomtänkt samt förankrad!!!
 
Åland dominterar damfotbollen i Öspelen. Herrlaget spelar mest oavgjort... Lite som jag trodde faktiskt. Lycka till framledes. I dag har fotbollen vilodag på Gotland. Här på Åland tränar Åland United både morgon och eftermiddag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0