Så ni vet...

Trots att jag så klart inte menar nåt illa har jag lyckats uppröra en människa så att hon aldrig vill ha med mig att göra, eftersom jag är dryg, arrogant, samt är en mansplainer som göder manshat. Dessutom tycker hon synd om alla till mig anhängiga kvinnor som tvingas till tystnad. Bara så ni vet vem ni har att göra med alltså.
 
Jag tog mig en funderare på vem dessa kvinnor är... De kan faktiskt inte vara Fru Kickan eller Edit, för dessa för liv efter noter just nu. Fru Kickan vill titta på Skam, Edit vill titta på My Little Pony. Fru Kickan vill att Edit ska gå ut, Edit vill ändå se på My Little Pony. Emilia sitter också här. Hon tycker att Edit ska skärpa sig och göra som hennes mamma säger. Den som är tyst är jag, just nu.
 
Det kan knappast heller vara Åland United etablissemanget som avses. Maiju är där den som bestämmer vem som pratar och när. I övrigt jobbas det mycket på att spelarna ska prata mera med varandra på planen, samt om rätt saker utanför den. Så jätte tysta är de nog bara när de dyker och sover. Jo, jag har sett bägge hända!
 
Mina kolleger på jobbet då? Ursäkta, men ljudnivån i blå soffan då till exempel svägerskorna Fyrqvist anländer är extrem jämfört med då de inte är där. Även i övrigt är jag rätt säker på att om någon räknar antalet stavelser uttalade och genussorterade dem, då har vi nog kvinnlig seger i ymnighetsklassen.
 
På elevsidan är det lite lika. Om jag snabbt tänker mig elever som pratar mycket, då kommer jag på betydligt fler flickor än pojkar om jag ska vara ärlig. Summa summarum, jag kan inte komma fram till att kvinnor i min omgivning, åtminstone av mig tvingas till tystnad, förutom då de nåjsar så helvittes, då säger man ju till, precis som de säger till mig... Om jag, med risk för just sådan arrogans jag anklagades för, antar något, så tror jag att kvinnan som avskyr mig de facto är lite låst i sin egen ideologi och liksom bara hatar för att det känns som det rätta att göra. Att dessutom skylla sitt hat på mig, eller alla andra män också, vilket hon inte gjorde annat än i de texter hon skickade mig att läsa, gör det säkert lättare att motivera för sig själv.
Jag får bara acceptera faktum och antingen fortsätta på min utstakade väg, som jag själv är trygg i, men tydligen inte alla. Eller så kan jag släppa mig rebellisk och plocka fram in inre Borat för att låta damen i fråga få rätt, en gång för alla...
 
En solig vinterlördag med ett nutidsjanuariväder, utan snö men passligt svalt, har vi här på Bergshöjden. Rufus har åkt för att bättra på sin fysiska status. Emilia kommer att äta pizza med någon vän helt utan att jag är inbjuden. Även Joel ska infinna sig där. Sen kommer de hit för att se Gandhi, alltså filmen om honom, vilken jag pratade så ömt om för en par helger sedan.
 
En lite "trill in" för att använda ett Astrid Lindgrenskt uttryck (Trill in var puben där Farbror Nilsson, Abbes pappa, drack sprit i Madicken berättelserna) på Åland Uniteds team building på Idrottsgården hade jag tänkt mig att göra. Dessutom ska jag försöka skriva lite grejer för Ligaföreningens räkning. På finska och allt. Röster om att ligaföreningen och nationella angelägenheter mest är ett "forum för inbördes beundran" har framförts. Jag är av den åsikten att om vi inte vill vara just det, då måste vi själv se till att inte vara det. En bra början är att ta sig själv på allvar då och kräva saker av sig själv, innan vi börjar kräva en massa stöttning och hjälp av andra!
Här har man de flesta muminar i dalen.
 
Jag fastnade förresten vid ett uttalande i ledaren av dagens Ålandstidning. Varför anses det ibland lite fint att framhålla att man "inte vet nåt alls om sport" då det inte alls uppskattas att erkänna att man aldrig läser en bok, eller aldrig sett ett teaterstycke? Jag tycker bägge bristerna är dels beklagliga brister i allmänbildning, dels arrogans och självpåtagen avskärmning som sedan leder oss till ett "Trumpifierat" samhälle.
 
Bli nu inte lika mållösa som Liverpool blev i Ligacupen mot Southampton. Det är bara roligt om nån säger någonting, oavsett om du är kvinna, man eller något annat...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0