Är det bara vi fula och tjocka som inte får titta?

Eftersom min förra rubrik, som tar upp något så tabubelagt på Åland som att vara glad över att kunna finska, vilket jag de facto är fortsätter jag med lite tabu. Jag vill ta upp problemet med nyprydheten och översexualiseringen i vårt samhälle ur ett gubbperspektiv. Ta det lugnt alla, jag kommer inte att provocera hela året, det finns inte så mycket krut i mig ser ni...
 
Jag besökte Mariehamns badhus Mariebad i dag igen med min dotter Edit. I simhallen är folk rimligen avklädda och i baddräkt. Jag kom mig för att märka att jag, då jag satt och guppade i vattnet lite för mig själv tittande på små flickor som lekte i vattnet att vara beredd att säga "det där är min dotter" ifall någon skulle titta ogillande på mig. Det är väl klart att Edit är min dotter och att hon leker med andra flickor, eller pojkar i baddräkt. Det fanns även mammor, av vilka endel garanterat är 10-15 år yngre än jag i bikinis framför mig också. Jag har aldrig tidigare, förrän de allra senaste åren kommit på att jag skulle kunna vara en sådan där "äcklig gubbe".
 
Någonstans läste jag för ungefär ett år sedan att någon ansåg att varje gång en man ser på en kvinnas bröst utan att hon gett sitt medgivande är detta en sexuell kränkning. Jag har sedan dess dragit mig för att gå fram och fråga alla kvinnor om de är okej med att jag tittar på deras bystar, vilket jag väl borde göra för att undgå att kränka dem ifall uttalandet stämmer. Själv är jag inte så jätte pryd och jag är dessutom så dum att jag inte riktigt ser annat än besvär med att inte titta hit eller inte titta dit, liksom utan att fråga... Jag undrar dessutom vad man ska titta på om man vill prata med människan men vill undvika att se de delar av kroppen som liksom finns nära munnen, som man ju kanske tittar mest på då man pratar, eller hur blir det nu? Sen uppfattar jag det vara lite olika vem man är också. I bubbelpoolen snuddade jag vid en dam som satt bredvid mig. Då jag sade ursäkta tittade hon strängt på mig och sade "Det är okej". Senare då samma dam skulle ta sig upp ur poolen råkade hon slinta och daskade hela handflatan rätt i mitt sköte, så att säga. "Oj då, hoppsan där" sa hon med ett stort leende. Jag gjorde det hela mindre pinsamt genom att skratta stort. Undrar hur det hade varit om det hade varit tvärtom...
 
Nu är jag inte dum i huvudet. Jag förstår ju så väl vad denna skillnad på folk och folk går ut på. Det fascinerande är bara att det ofta är helt okej att i offentligheten tala om hunkar med magrutor. Visste ni att jag hade magrutor en gång i tiden? Inte för att jag minns det riktigt så, men då var det mera okej att liksom gå utan skjorta. Nu då jag har blivit medelålders och överviktig är det inte lika trevligt tycker folk... Jag kunde ju hävda att jag väl går som jag vill och folk får ändå inte se på mig om de inte ber om lov...
 
Beckham här får gå bara i kalsonger utan att någon tycker han är äcklig... För mig är han en stor fotbollsspelare
Det här är Alex Morgan, en av Olympique Lyons nyaste forwardsförstärkningar. En riktigt vass djupledsspelare. Snygg? Jo, det ser ni väl... Om Beckham ses i samband med henne här verkar det mest naturligt. Två fotbollsspelare liksom. Om jag ses i samband med henne klädd i baddräkt uppfattas jag som äcklig, ifall jag inte just precis signat henne för Åland United vill säga. Det skojiga är att även gamla tanter med vårtor på hakan och jättetjocka magar kan säga att de tycker Beckham är snygg. De uppfattas bara som "häftiga" om de gör det. Jag behöver inte poängtera att Alex Morgan är snygg, eftersom hon är det. Skulle det ha någon betydelse för mig, vilket det inte har, hon är en utmärkt fotbollsspelare helt oberoende hur hon ser ut, då kränker jag henne...
Tur att jag har annat i världen att fundera på! Edit simmade 100 meter och sedan drog hon som bonus en halv länga fjärilssim och passerade bland annat den hårt spurtande Sune Svensson...
 
Craig lär enligt rapporter vara på ingång mot Åland igen. Hoppas han har Sydney Blomquist med sig... Lillemor lovade komma med nyckel och instruktioner över vart Sydney ska föras i kväll. Craig hoppas jag vet själv... Sen ska vi se om det går att anmäla de där träningsmatcherna så domarstackarna ska kunna veta var de ska var och när.. Hela dagen har gått till det också.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ralf

Jag har inga personliga erfareheter av att någon skulle ha uttryckt sitt äckel över mig, men så är jag extremt försiktig. Däremot har jag bl.a. erfarenhet av en högstadieelev som - enligt vad rektorn sade - bytta skola för att flickorna tyckte att han var påträngande. Jag skulle påstå att gossen i fråga hade Aspergers syndrom och inte var bra på att tolka sociala koder. Det är på snudd till mobbning när alla pojkar utan en i klassen får flirta utan att betraktas som äcklig. Själv har jag ännu en vältrimmad sixpack, men det är troligt att många unga kvinnor skulle uppfatta mitt stirrande som äckligt, även om de klär sig i avsikt att dra blickarna till sig. Kanske en form av diskriminering.

Svar: Men absolut. Som tankebränsle tycker jag det är intressant och säkert också att diskutera i rätt sällskap. Jag vet så klart inte, men jag hoppas ju att jag själv uppfattas som "ofarlig". Jag är ändå van vid mycken "närgångenhet" och "halvklädnad" från mitt liv i flick- och damfotbollen och märker ibland i andra sammanhang, tex i skolan att jag beter mig lite så även med "civila kläder på". Svårt att riktigt veta, men som sagt. Överraskande intressant om man vill "vända på det"...
enligtvirta.blogg.se

2017-01-02 @ 20:49:45
URL: http://ralfwadenstrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0