Att bli som sin Mamma eller ej

Helgens citat står min dotter Edit för. I går kväll var hon tillsammans med sin storasyster Emilia över gatan hos våra grannar där även Gurkan och Pärla fanns för fredagens kvällsunderhållning. Eftersom Rufus hade PR arbete utanför hemmet och Fru Kickan vilade sig i form i vår säng blev jag att vakta hemmet, samt arbeta och även underhålla mig genom Viasat Historys och Viasat Sportkanalernas utbud. Klockan 21.35, mitt under damernas six nations i rugby och den direktsända matchen mellan Skottland och Irland, som Irland vann genom en try på övertid kom Edit hem. Hon hade blivit trött och ville lägga sig. En stor oro hade hon dock, eftersom ingen annan i huset hon varit i hade varit sömnig: "Kommer jag att bli som min Mamma?"
 
Jag hoppas Edit blir som sin mamma, kanske inte då det gäller kvälls och morgonsömnighet, ja sömnighet över huvudtaget, utan gällande de fina kreativa och kärleksfulla förmågorna som uppvisas i vaket tillstånd, då hon inte är för trött alltså...
 
Emilia kom hem sent om sider, Rufus långt före henne. Jag avslutade kvällen med autentiska intervjuer med Hitlers sekreterare och svägerska bland annat. Uppbyggande afton måste jag säga.
Två år gammal bild, men ganska relevant ändå tycker jag.
 
I dag har vi redan hunnit öva sång, då Edit har fått för sig att uppträda på sin skolas musikcafé om nån vecka med en låt som ingen musiklärare känner till, men hon kan utantill. Fru Kickan och Emilia hittade just bakgrundsmusik på youtube. Det är ju en My Little Pony sång. Edit tycker inte att hon behöver träna. Hon kan ju sången och är inte nervös. Hon har ju dansat och spelat fotboll inför publik, så det här kan väl inte vara så svårt. Hon tror inte heller att någon annan av ettorna vill vara med. Det här är nog inte något hon fått av sin mamma. Det låter lite som en blandning av Pappa och Farmor om jag ska vara ärlig...
 
I övrigt har helgen gett mig möjlighet att samla tankar inför dagens träningsmatch och gjorda- samt icke gjorda saker. Det mesta jag kan påverka är väl påverkat. Riktigt riktigt mycket möten både gällande skola och Åland United är insatta på morgnar och kvällar framöver. Jag hoppas att hinna vara med på någon träning, samt kanske också vara hemma en eller två minuter.
 
I torsdags redde vi ut det med erfarenhet och framför allt tur. Jag har på min lott att se till att Edit och Sigrid kommer på träningar varje torsdag. Just denna torsdag dök ett möte som jag inte kunde/fick vara frånvarande ifrån upp 50 minuter före start. Mötets längd var också oklar. Fru Kickan, som skulle på volleybollträningar, samt Sigrids mor, som jag inte vet vad skulle göra, kontaktades asap för att jag kanske inte skulle hinna hem i tid för att köra till träning. Sigrids mor skulle vara alert för att ordna nåt för Sigrid om jag ej kommer och Fru Kickan ringde Klasskompis Hs far, som kunde rycka in vid behov.
 
Nåja, mötet verkade bli en riktigt nötig historia. Klockan 17.10 smsade jag till Fru Kickan och Sigrids mor att jag inte hinner hem till halv sex. Hjulen sattes i rullning. Klockan 17.15 avbröts mötet abrupt och oväntat. Nya sms skickades: "Stopp, jag kommer nu!" Hemma väntade Edit i fotbollskläder. Sigrid satt hemma hos sig och väntade. Klasskompis Hs far svarade däremot varken på telefonsamtal eller sms... Vi åkte till träningen. Väl framme vid Baltichallen ringde jag en fjärde gång till Klasskompis Hs fars nummer. Klasskompis H svarade att hennes pappa sover... Jaha, 10 minuter före träningen och han sover, samma kille som livat köra även Edit. Nå, kan man tänka sig. Han dök upp och Klasskompis H hann faktiskt till platsen och tränade med laget som vanligt. Det visade sig att han helt enkelt slängt sig en par minuter och gett Klasskompis H i uppdrag att väcka honom direkt då Edit kommer. Därmed hade hon inte väckt honom fast vi ringde och messade... En vanlig torsdag typ...
 
I dag alltså match. Här hemma ser alla utom Rufus fram emot Melodifestivalen. jag vet inte om jag ser så mycket fram emot själva den, men jag kommer åtminstone att ha sällskap. Rufus tvivlar lite på att han kommer att delta. Fru Kickan klarar sig ungefär till låt nummer 2, Det är alltså Edit och Emilia som är mitt hopp... Om nu inte Edit börjar likna sin Mamma förstås...
Vill ni förresten att jag skriver matchrapport på hemsidan redan i kväll, eller funkar det med i morgon?

Kommentarer
Postat av: Fia

Matchrapport ikväll vore kul.

Svar: Förstår det. Nu kommer det tyvärr att antingen bli sent i natt, eller så i morgon. Beklagar!!!
enligtvirta.blogg.se

2017-02-04 @ 16:30:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0