Oj oj oj

Oj oj oj va snöigt det var i morse igen och ojsan va plaskigt det är just nu. Edit tog med sig en pulka som hon på riktigt tror att hon ska åka med i vattenpölarna. I kväll är det Dansgala och jag ska sitta där, som förr i tiden med bara en dotter som uppträder. 3 danser säger Edit. Okej, 3 danser då!!!
 
Oj oj oj vad jag hoppas få några napp med aktuella spelare just i dessa dagar. Vi kan komma att få ett hyfsat lag och jag hade faktiskt en dröm då jag såg ett par spela ihop på ett sätt jag i höst hoppas kunna säga att jag drömde om redan före jul, det vill säga nu. Sen finns det ju omständigheter som lite begränsar drömmandet också. Inte bara att Edit tynger sig in i sängen och jag balanserar på en arm halva natten, utan också våra ekonomiska begränsningar.
 
Oj oj oj va uppmärksamhet det fick då Yle, tillsammans med SVT och NRK räknade ut att en kvinnlig lön är 4% av en manlig inom fotboll. Jösses tänkte jag, då man presenterade en medellön på över 27000€/år för kvinnliga spelare. De måste tjäna bra i Sverige och Norge då... Jag räknade ut en snittlig månadslön för en Åland Unitedspelare på basen av vår spelarbudget och kom fram till 288 €/mån. Detta inklusive föreskrifter om minimilön för icke EU spelare som vi är lagstadgat skyldiga att betala. Detta är för övrigt en proffslön enligt FIFAs reglemente och innebär för klubben att betala höjda avgifter för i princip allt. Tack FIFA och god fortsättning för alla. Vi gör vårt bästa, men om trenden att stora klubbar börjar satsa på damer fortsätter, då är vi begravda inom 10 år. Ifall inte något stort händer på annat vis. Historien har en gång. Vi kommer att minnas hösten 2017 lite som man trodde att vi skulle minnas den arabiska våren, vilket år det nu var igen...
Ibland minns jag att det fanns ett spel också. Lite förhoppningar om att närma mig detta denna sommar har Samuel gett mig. Då är det troligen inte snö på Tele 5 Areena...
 
 
Oj oj oj... Brasilien-Finland 4-0, USA-Finland 10-1 och England-Finland 6-0... Resultat är resultat och säkert finns det mycket bakom dessa U20 landslagsresultat som man inte vet. Ändå... Det känns som att det där med fotboll för damer och nu även yngre flickor börjar bli ganska högklassigt där ute i världen.
Varmt hade Rossi och gänget i alla fall där i Florida...
 
 
Julfesthysteri börjar spridas bland åk 9. Vitsordskonferens och Luciahysteri bland andra. Jag försöker bara få den ena minuten att passa ihop med nästa timme då alla ligger sig själv närmast. Det är ändå rörande att se hur alla, både barn, ungdomar och vuxna tror att jag ska veta hur allt ska gå till. Sen då jag vet, då vill de inte att jag ska göra det. So ist das Leben...

Kommentarer
Postat av: Fellis

Undersökningen visar endast det som alla redan visste, nämligen att kvinnliga idrottare i allmänhet tjänar mindre än herrar. Om du läst den så ser du också att endast fotbollslandslagens öppningselvors inkomster är med i undersökningen. Om du tyckte 27.000 (fel siffra) för alla damspelare var fel, reagerade du inte samtidigt på att finska herrar skulle ha 25 ggr det beloppet i medellön?

Svar: Jg har läst artikeln och reagerade på det. Tinni Korpela tjänar 33000€/året. Jag utgick från att Svenska, Norska och Finländska A-landslagens startelvor, typ går på en snittlön på 27000€/året, vilket ju måste betyda att de tjänar duktigt bra tex i Sverige och Norge, vilket de också gör jämfört med Finland, vet jag av egna erfarenheter tex så sent som denna höst... Herrarnas lön var uppskattad, men gällde ju även dessa tre länder, så något utslagen kan det faktiskt stämma.
enligtvirta.blogg.se

2017-12-12 @ 18:18:21
Postat av: Fellis

Om du läser undersökningen ytterligare så framgår också att man bland annat har granskat skattemyndigheternas inkomstuppgifter, vilket innebär att inkomster från andra arbetsgivare ingår och att de avser 2016 eller tidigare år. Media vet garanterat inte hur inkomsterna ser ut för tillfället. Undersökningen säger för övrigt att de finska damlandslagsspelarna har drygt 17.000/månad

Svar: Jo, sidu jag tryckte på fel knapp. 17000/år har jag menat hela tiden. Och liksom inte sett att jag hade en tvåa istället för en etta. Sen kan vi nog vara rätt säkra på att spelare i våra A-landslag inte har så mycket andra inkomster än de från fotboll och därikring liggande inkomster...
enligtvirta.blogg.se

2017-12-13 @ 07:13:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0