Mobil frustration

Det börjar bli midnatt och fredagen då mitt klassrum blir omklädningsrum och allt blir en enda stor improvisation för överlevnad börjar. Fru Kickan kommer att komma med Edit och Sally till skolan inför se så där min sista lektion, som i sin tur kommer att bedrivas någonstans, kanske i en korridor medan julfeststöket går på full låga och Hammarlandspolitikerna återremitterar för allt de bara hinner. Sedan ska jag ha en hel eftermiddag kväll och tidig natt med Sally och Edit. Ingenting förstås för en så rutinerad farsa som jag, men Sally är liksom inte riktigt van hon då hon inte levt så länge... Därmed har mycket mycket fått blivit gjort i dag. Dock inga vitsord satta. Merja, det blir till helgen det! De som mailar mig i morgon under eftermiddag och kväll. Får ni svar före lördag, ta det som ett plus! Okej!
 
Därmed misslyckades jag också med ett uppdrag jag fick. Jag ombads, efter att man märkte vart det barkade på sociala medier efter bland annat radions intervjuer om mobiltelefoners varande eller inte varande i skolor att skriva ett koncept på en insändare som vi, som har nån aning om vad som på riktigt händer, skulle ha som stabiliseringskanal av en debatt som når helt Trumpska höjder. Man polemiserar alltså om mobiltelefoner, eller ursäkta SMARTtelefoner ska få finnas i skolorna.
 
Till att börja med vill jag påminna om hur upprörda man var då boktryckarkonsten förstörde all utantillkunskap då för typ 600-700 år sedan. För 150 år sedan var det tågen som skulle förorsaka hysteri bland kvinnfolk och dåliga lungor hos studeranden. TV tittande skulle ge mig fyrkantiga ögon då jag var liten och herreminje då man förbjöd målvakten att plocka upp bakåtpassen i början av 1990 talet. Spelet skulle FÖRSTÖRAS! Skillnaden mot dagens diskussion är att alla dessa farhågor myntades av folk som antingen själv var involverade eller också hade någon koppling till det som man tyckte var förfärligt. I dag har folk som inte vistats i en skola på tiotals år valt att tycka saker om smarttelefoner i skolan utan att motivera med annat än att "det är dåligt". "Barnens koncentration lider" och "Annat var det på min tid".
 
Jag, som ju egentligen inte är en förespråkare för digitaliseringshysteri, inte äger en smartphone, fortfarande inte vet vad en app är och som envisas med att skriva med tusch och använda Overhead projektor (som är sönder... Ekis!!!!) har fått bli en slags fackelbärare för människans rätt att äga och ha med sig en smartphone i skolan. Jag tror nämligen inte att vi löser de problem som uppstår med smarta telefoner genom att förbjuda dem i skolan. Jo, lågstadierna så klart, men då barnen blir äldre och de vart de än går ser sådana manicker, då blir det inte bara svårt utan även orimligt att förbjuda dem. Varför skulle man ens göra det? Tänk om man fortfarande förbjudit böcker, tåg eller TV. Bakåtpassningsregeln kan till och med jag se nyttan av i dag så som den blev...
 
Det har under dagen visat sig att det finns en uppfattning om att elever allmänt delar porr, spelar spel, skriver illa om varandra på sociala medier och bara sitter och stirrar i sina telefoner dagarna i ända och mitt under lektioner i skolorna om vi inte totalförbjuder dem. Jag säger, varför måste barnen antas bete sig som dina föräldrar? Det är ju de som mest beter sig så... De flesta nymodigheter leder till hysteri och även till skepticism. Sedan växer något helt nytt fram ur det hela. Jag tror inte att jag har en aning om hur världen kommer att vara då Edit och Sally börjar bli vuxna till exempel. Jag är tämligen säker på att det ännu då behövs grundkunskaper i historia, matematik (huj huj) och språk. Det behövs helt säkert gamla goda katererundervisningsformer som i mitt tycke är kanon!!! Däremot har jag ingen aning om hur man då kommer att använda sig av tekniken. Människorna kommer att vara snäppet mer kvicktänkta. Inte alls mindre intelligenta än i dag, men lite annorlunda. Precis som vi är lite annorlunda de människor som levde på 1800-talet.
 
Och sen en sista gång. Det är inte så i dagens åländska, eller (jag vågar lova) finländska skolor, att eleverna sitter och stirrar i sina mobiler och inte tar minsta notis om vad läraren säger. I detta land är det lärarna som sätter gränser och bestämmer vad som händer under lektionerna. Så har detta land blivit ett av de bästa i hela världen! Låt lärarna bestämma vad som funkar och vad som inte funkar va?! Loppu!
Detta är förresten en bild som jag hittade från ett socialt media. Den är tagen med en mobiltelefon och inlagd på en intern sida för en klass där man informerar om vad som hänt och vad som är läxan för de elever som inte varit på lektion. Borde jag börja med Power Point tycker ni? Eller borde vi be eleverna att inte fotografera tavlan?
 
 
Annars har det flutit på. Två systrar Viktorsson kontrakterade. Sara Nordin var klar att komma ut. Assisterande tränare hoppas jag vi har funnit. En målvakt kanske vi nosat upp... I morgon blir det som sagt inte många barn gjorda då skolan är över. Jag har gjort dem redan så att säga...
Här är mitt eftermiddags, kvälls och nattsällskap för i morgon. Jo, Fru Kickan kommer nog hem, men vänta inte mycket vettigt från mig (då heller)... Sen blir det vitsords och kontrakteringshelg hörni! Snart Jul. Jiiihaaa!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0