En inte helt perfekt dag

Vilken jävla fredag! Först kom budet om att Pertti Alaja dött i morse. Inte vet jag om jag kan säga mig ha känt honom, fast han nog visste vem jag var och vi har pratat vid olika tillfällen. Inte vet jag heller om allt han gjorde var extremt bra, fast han var min barndoms landslagsmålvakt, eller en av dem, och senare en stor personlighet inom finländsk fotboll. Allt som allt var Pertti i alla fall en stor person och personlighet. Hans hjärta pumpade fotboll och passion av det goda slaget. Sedan i morse pumpar det inte mera och ingen av oss får veta vad han hade velat säga om strategin om att "skrota allt dåligt och bygga om hela fotbollen" som han hade funderat på under sina sista år. Cancern vann och Finland är en internationellt erkänd person mindre.
Detta torde vara det sista officiella tillfället då Pertti Alaja uppträdde offentligt. Efter det här sågs han i publiken vid några matcher. Han har aldrig varit någon idol för mig på det sättet, men sättet han levde sina sista månader, eller hur han hanterade dessa är något jag respekterar och vill tro och hoppas att jag själv skulle göra om jag, vilket jag så klart inte vill, vore i samma situation någon gång.
 
 
På jobbet inledde jag starkt med att introducera en treårig kurs som efteråt visade sig vara onödig. Eftersom två elever i klassen inte får delta i religionsundervisning, utan måste ha livsåskådning separat blir hela det koncept som jag och Magister Sviberg byggt upp i 15 års tid omöjligt att genomföra med just den gruppen. Nu måste jag skapa en treårig kurs som ska starta på måndag och dessutom måste jag informera gruppen att allt jag sade till dem i dag, samt materialet jag delade ut inte gäller. Tur att man inte är ny i gamet... Men det vore förstås att önska att få veta sådant här lite före efter att man börjat med fel koncept.
 
OHn var sönder och då Ekis reparerade den tog datorn slut. Filmen som skulle gå igång inför de 43 studerandena vid informationstillfället saknade ljud och kopieringsmaskinen spottade ut 100 tomma papper istället för de 50 dubbelsidiga ja hade försökt producera. Sen hade Rektor Granberg pratat i telefon med arrangören för den nationella Konsttestarna som på 2-3 månaders varsel totalvägrar byta plats mellan min 8A och Ekis 8E, eftersom "man inte kan boka om biljetter så här sent". Vad säger ni Viking Line... Är det omöjligt? Skitprat och amatörfasoner!
 
Fru Kickan ringde att hon fått lov att lite tjuvstarta sin Mammaledighet för att Blobben lever lite väl mycket rövare i magen och det vore ju bra om hon hölls där tills hon ska ut på riktigt liksom. Därmed fick jag hämta Edit från ett kalas som Fru Kickan hade kommit ihåg att hon skulle på så sent som i dag på förmiddagen. I ösregn körde jag till träningen som nästan var slut då jag kom fram. Jag fick vara domare i en tillslagstävling och stod 30 minuter i telefon med Marke, samt fick ett samtal till. Det kom av Gurkan som undrade vad meningen med livet är... Jo, sant!
 
På vägen hem hörde jag på bilradion om knivdåden i Åbo. Det hela är fruktansvärt så klart och det blir inte bättre av folk som direkt drar slutsatser som om detta vore något automatiskt. I allt elände kan jag inte låta bli att gilla faktum att folk på torget där dåden ägde rum började jaga gärningsmannen med käppar, samt att polisen sköt honom i benet 3 minuter efter att alarmet gått. Det tröstar så klart inte de anhöriga till de två döda, eller de som skadats, men det ger ett litet hopp om Finland.
Och inte blev något heller bättre då Paula Myllyoja uttalar sig. Precis som alla vill hon ha senare ligastart, tidigare slut på ligan och matcher bara i helgerna, med ett passligt sommarlov också. Hon säger också hur dåligt ordnat det är "av förbundet och ligan" så klart, det är alltid tacksamt att skylla på folk, att Honka varit tvunget att spela på Åland två gånger denna säsong på söndag kväll. Hon säger mycket riktigt att det inte spelats Veikkausliiga på Åland dessa helger och att detta alltså inte varit orsaken till att vi inte kunnat spela på lördag. Helt sant Paula. Första gången ni kom hit, i maj, hade det varit en ligaomgång samma torsdag (Kristi Himmelsfärd)  och därmed är lördag inte en bra dag att spela, det vet Paula. Andra gången de kom hit var en cupmatch som bokades först då lottningen blev klar i mitten av juli. Då var WHA bokat på lördagen och bara söndagen fanns att ta. Paula hade säkert blivit ännu mer störd om de hade fått komma mitt i veckan, till exempel som Åland United gjort mot GBK, Pallokissat och ONS denna säsong och nu ONS igen på just denna ödesdigra söndag som gör att resenärerna missar både skola och förvärvsarbete dagen därpå. Det är världens enklaste sak att säga att "De borde tänka lite och göra det bättre". Att sen göra det bättre, eller att på riktigt förstå vad som ligger bakom vissa obekväma beslut, det är svårare. Så, Paula. Ta i bollarna du och jobba lite på ditt fotarbete så alla bollar inte hamnar över sidlinjen då du blir pressad!!!
 
Bilen går bra i alla fall, Edit är på ett nytt kalas, nya kontraktsförhandlingar inleds, Poolspel för småflickor på söndag och Emilia och kanske Rufus på middag i morgon. Positiva saker i en annars sorglig fredag.

Kommentarer
Postat av: Fellis

Myllyoja är möjligen spretig i sin kritik, men hon har rätt i en sak och som är ett av grundproblemen för utformningen av både liga- och cupprogrammet, nämligen att Damernas Liga borde inte hålla uppehåll för U-19-landslags EM-kval och/eller -slutspel.

Svar: Förutom gällande faktum att ligaföreningarna har önskat att så ska vara fallet, precis som med en massa andra faktorer där FBF följer önskemålen från klubbarna.
enligtvirta.blogg.se

2017-08-20 @ 08:24:13
Postat av: Fellis

Jag vet varför det ser ut som det gör, men vill man skapa ett intresse på allvar kring damfotbollen hos publik, media och större sponsorer måste man spela matcher när dessa vill följa verksamheten.

Svar: Ok. När vill publik och större sponsorer följa verksamheten? Medier följer om de råkar vara på jobb vet jag, men resten? Våra publiksiffror tyder på att Eckeröhallen i mars är den bästa platsen och tidpunkten. De större sponsorerna vi har vill antingen ha framgång, eller lokala spelare. Alla lite olika. Söndag klockan 17.00 vore säkert den bästa tiden att spela, men det funkar ju då inte alls för klubbar, spelare och sådana. Jag tror det inte är så stor skillnad helt enkelt. Och då alla är sig själv närmast är det svårt för FBF att få igenom de riktlinjer de faktiskt försöker med, utan att klubbarna ger positiv respons på det.
enligtvirta.blogg.se

2017-08-20 @ 09:12:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0