Allt kanske är lätt eller ej

Inte det minsta förvånande blev det igen fråga om att manliga politiker förstör för kvinnliga arbetare. Det skreks högt och trots att ingen som helst man nämndes i en enda tidningsartikel, utan både chefen och ordföranden, som var arga på varandra var kvinnor var det fullt med kvinnor som skrek att män tar deras pengar typ. Jag vet att medelsnittsinkomsten för män överlag är högre än medelsnittsinkomsten för kvinnor. Det varken vill, kan eller ska jag säga emot. Jag tycker också att det är fel. Däremot kan jag inte köpa förenklingen om att just män alltid har bättre ekonomiska villkor än kvinnor bara för att de är män. Vissa yrken inbringar högre löneinkomster, andra mindre. Ofta kan även jag tycka att vissa är överbetalda, medan andra är underbetalda. För att råda bot på detta hade man till exempel i Lemland valt att göra en arbetsvärdering. Resultatet blev att de yrkesgrupper som man populistiskt brukar kalla "kvinnoyrken" hamnade på låga löner. Sen gjorde ju Lemland en harakirilösning och sänkte lönen för några av dessa och det är ju pissigt i sig. Av någon orsak blev det väldigt få (bara jag som jag märkt) som fokuserade på själva arbetsvärderingen och hur den månne var gjord. Det blev fullt skrik om hur männen FORTFARANDE 2017 motarbetar jämställdheten så till denna grad... Är det jag som är enfaldig, eller alla andra som är det?
 
Likadan total ignorans visas det på en åländsk diskussionssida då en stackars person med helt seriösa avsikter publicerade en artikel som behandlar Ålands speciella inställning till militära hot, med anledningen av att Finland har stoppat det ryska skolskeppet som hade tänkt göra i land i Mariehamn under den ryska militärövningen i Östersjön. Problemet var inte artikeln, eller ämnet, utan att artikeln var PÅ FINSKA. Maken till intolerans mot ålänningarnas särart ansågs det vara att nedlåta sig till att publicera en text på detta språk. Det ansågs provocerande och kränkande... Vad som stod i artikeln diskuterades dock knappt... Igen, är det bara jag som tycker att sådant beteende är otrevligt och dessutom rent ut sagt väldigt trångsynt?
 
I det samma som dessa tankar knackas ner händer det saker omkring mig. Rufus, som huserar hos oss tisdagar och torsdagar, åtminstone säger han att han kommer att göra det, har efter utförda studier begett sig för att byta tankar med sina vänner. Fru Kickan, som ligger i sängen kommunicerar med facebook och informerar att hon har köpt en cykel åt just Rufus för några tior, så han ska slippa gå... Jag hade tänkt avbryta skrivandet för att plocka med Rufus och hämta cykeln nu på direkten, men med hjälp av internet och mobiltelefoner visade det sig att den är på en plats ganska nära där Rufus själv befinner sig och precis just nu torde han vara på väg dit, gående för att köpa sig Wheels att trampa hit hem med ännu i kväll. Edit undrar om det finns spindlar i taket och jag säger nej...
 
På jobbet (skolan alltså) undrade man i dag vid matbordet om jag var bitter, då jag utljöt mig över alla kuratorer och psykologer och sköterskor med mera som alltid kommer för att ta elever ur klassen med frågan "Gör ni nåt viktigt på lektionen i dag?" Vadå "nåt viktigt?" Nej så klart inte. Våra scheman är till för att alla ska veta varifrån elever kan hämtas vid alla tillfällen ser ni. Och inte var jag bitter, bara lite lekfullt allvarlig, så där som det är roligt att vara då folk tror att man inte skojar... Att även nämna ordförande Dannes puckade uttalande för några år sedan om att man inte behöver skolböcker mera då alla ju har smartphones gjorde väl inte heller att min popularitet bland folk ur förbundskansliet som befolkade bordet ökade... I övrigt togs skolfoton och 8A ville ha med Hjärtrud på bilden.
Här kan vi snacka löneskillnader förresten. Det är ändå roligt att se hur mer och mer allmänt det blir att uppmärksamma stora spelare av bägge kön även tillsammans. Real Madrids CR7 och Barcas Lieke Martens har bägge tu utsetts till UEFAs årets spelare för förra säsongen.
 
 
Efter kollegiemötet där vi skulle spela nåt spel som bara gick lite långsammare med hjälp av ipads än om vi hade spelat samma spel med penna och papper och dessutom hade utvecklat det så att man tvingades utveckla frågor själv, tog jag mig till Hammarvallen. Maiju bedrev tregruppsträning och efteråt hade vi en djup diskussion om hur vi ska börja göra mål. Chanser skapar vi! I går natt såg jag ONS matchen och vi spelade faktiskt bra. Någon måste kunna trycka in den där bollen i nät bara. Så är det!
 
Jag kollade på mitt avtal som Sportchef också och märkte att vi nu har två dagar kvar av den månad som kontraktet säger att utvärdering för eventuell förlängning ska ske... Nu tror jag inte att någon annan än jag själv har vetat hur långt avtal jag har, men jag hoppas på riktigt att de som ska utvärdera på riktigt funderar på vad vi ska med en Sportchef till och hur en sådan ska fylla helheten. Vänta nu.. Jag låter mitt jobb bli offer för en arbetsvärdering, sådan som kvinnorna i Lemland fick sig på nöten av... Vad kan följa av denna?
Ungefär så här har mitt liv sett ut sedan Edit föddes. Dagligen faktiskt... Så här ser det kanske ut också då Blobbens liv börjar formas i vår familj... Och jag hoppas jag får dö så här, sedan då just Blobben själv har blivit Pappa eller Mamma eller nåt.... Jag märkte även att jag behöver vikarie för de två sista lektionerna på fredag så jag kan ta mig till Kokkola med laget. Hemma igen ungefär till måndagens lektioner. Hoppas Blobben inte kommer under helgen bara.... Inte riktigt läge...
 
Nu kom Rufus hem med den nyköpta cykeln, som visade sig vara den samma som han sålde då han var 11 år... Åland är bra fantastiskt ibland....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0