Hur länge har jag kvar mitt jobb?

En av de goda sakerna personligen med att fastna i samma skola i 21 år, som jag hittills har gjort, är att den drivs av offentliga sektorn. Eftersom jag dessutom uppnått status av ordinarie , eller som det heter numera "tills vidare" anställd har ett lugn bestående av förvissningen att jag måste begå tjänstefel och dessutom bli fast för det för att riskera mitt jobb. Eleverna har tagit till sig min uppmaning att "aldrig nämna mitt namn" och jag har uppfattat allt vara frid och fröjd.
 
Nu har jag dock tagit del av Landskapsregeringens beslut att föra vidare en reform som år 2020 innebär att Åland består av 5 kommuner, som senare ska ytterligare kombineras ihop till 3 stycken. Eftersom jag, likt de flesta andra ålänningar, inklusive troligen de som framlägger idén, vet allt för lite om vilka konsekvenser alltihopa innebär tar jag inte här och nu ställning till något annat än den högst egoistiska tanke som direkt slog mig: HUR GÅR DET MED SÖDRA ÅLANDS HÖGSTADIEDISTRIKT? Min arbetsgivare som gett mig mitt och min familjs levebröd i dessa 21 år, kommer den att finnas kvar efter kommunreformen? Om det inte finns kvar, hur gör man då? Kommer man att omplacera alla oss ordinarie anställda inom nya organisationer? Kommer man att upplösa tjänsterna eftersom Förbundet inte finns mera och liksom konkurrensutsätta de nya tjänster som rimligtvis uppkommer i de nya skolkonstellationerna? Det är ju dessutom inte så långt fram i tiden... Jag brukar ju inte oroa mig, men då jag faktiskt lagt upp livet, med hus, fru, min ökande barnaskara och en Land Rover med läckande kylare, inte att förglömma tilläggsarbetet inom Åland United, då får jag nog börja vara lite på tårna, speciellt som jag inte tror att man gjort någon direkt planering på detta inom Landskapsregeringen. Har man det, då ber jag om ursäkt och väntar med spänning på att få redogjort hur man tänkt sig.
Så här glad var jag efter att ha överlevt pulsträningen med kollegiet i går
 
 
Finland förlorade 5-0 mot Danmark i går. Lyckades inte se matchen, men det låter inte okej! Juventus spöade Barcelona 3-0, Herre min skapare. Ska de behöva göra ett under till på Camp Nou? Bombattentat mot Borussia Dortmunds spelarbuss. Improvisationsterrorismen börjar bli mer och mer patetisk. Resultatet blev att matchen spelas i dag istället och att Dortmundbor erbjöd natthärbärge och mat åt tillresta Monacosupportrar. Tandlöst för terrorismen och Europa visar vad Europa är gjort av. Bra! Förutom Dortmund-Monaco ska ju Bayern München möta Real Madrid och Atletico Madrid ska spela mot Leicester City. Där gäller det att välja i kväll då.
 
Nya Åland spekulerar stort i att vi förhandlar med en anfallare. Jag gör som överenskommet och kommenterar det inte alls. Inte här och inte heller till Nya Åland eller nån annan.
 
Precis just fick jag frågan om jag kunde tänka mig göra ett år till som Elevrådets handledare. jag behöver ju pengar och dessutom är jag smickrad och ärad av att ha blivit tillfrågad, så jag tackade ja och får således ett år till i KHS Ledningsgrupp på köpet. Som jag skrev här i början får man väl suga på detta nu så länge det finns.
 
En diskussion med en par tonårsdamer precis just resulterade i spänning. På vår matlista står "Bigg Stroganoff". Vi hoppas alla att det betyder Big Stroganoff. Vi anser tiden mogen för det nu. Biffen ska bli stor!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0