När något tar slut och ändå alltid finns kvar

Påsken är ju en högtid då man firar ett slut och en återfödelse som leder till något evigt. Varje människa har inte fördelen att få dö och uppstå varje år, som kollegan Ekis just sade. Vissa människor lever kvar fast de dött. Våra nära och kära gör det, i våra hjärtan och minnen. Stora människor gör det också. En sådan har gått ur tiden. Johann Cruyff hann finnas som människa i 68 år. Nu finns han bara i våra minnen och jag tror han och det han representerar kommer att finnas där, samt i mångas hjärtan länge länge.
Vi har alla våra egna minnen av honom. Trots hans stora insatser för Ajax och FC Barcelona är han ändå för mig giganten som ändrade hela tänkandet kring fotboll. Han fick aldrig vinna VM och försökte inte ens 1978 då han kunnat spela final igen. Bilden här ovan är från finalen 1974. Beckenbauer fördröjer och styr, men som ni ser har Cruyffs genialitet gett honom stora ytor och klisterlappen Bertie Vogts kommer långt efter.
 
Som genier brukar var Johann Cruyff inte alltid den lättaste att förstå sig på. Hans syn på vad fotboll är och hur det ska spelas är dock unik och banbrytande. Tack vare honom har vi fått uppleva Ajax storhetstid och då FC Barcelona spelar fotboll som bäst, då är det ett levande testamente för Johann Cruyff.
 
Vill vi hedra minnet av en av världens största fotbollspersonligheter genom tiderna, då kan vi ta lärdom av hans oändliga flöde med uttalanden som blivit närmast odödliga citat. Två av dem jag vill använda här och som jag vill försöka leva upp till själv är:
-" Det finns bara ett ögonblick att anlända i rätt tid. Gör du inte det är du antingen för tidig eller för sen."
Det andra får definiera det som nu gäller och som jag tror att Johann Cruyff på sitt eget kännspaka sätt skulle skriva under även i denna stund om det var möjligt. - "Jag är en ex-spelare, ex-teknisk direktör, ex-coach, ex-manager, ex-hedersordförande. En fin lista som igen bara visar att allting en dag kommer att ta slut."
 
Johann Cruyff blev alltså 68 år. Jag har sagt att jag ska bli minst 72. Många år ännu tills jag får träffa honom alltså.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0