EM kval och Påskguide 1

I dag är det som ni vet Skärtorsdag. Det betyder att en massa människor tycker att man ju måste jobba lite mindre, eller sluta lite tidigare.. Bland annat Edit kommer att få påsklov från dagis redan under tidig eftermiddag, då den privata sektorn, med Fru Kickan i båset, kan kosta på sig att sluta tidigt mitt på blanka torsdagen. Även Baltichallen är stängd så ingen träning för IFKs flickor 08-10 och Emilia har heller ingen dansträning i kväll och kommer följaktligen inte till oss som hon brukar på torsdagar. Här i min skola är det, som nämnts, påskmaskerad och jag föreställer den romerska soldaten som fick örat avhugget av Petrus. Fru Kickan tejpade ett plåster över vänster öra och så fort telefonen ringde märkte jag att det kanske var fel val, men vi framhärdar.
 
Jag har märkt att en viss förvirring gällande påskens olika riter, traditioner och ursprung finnes, inte minst bland fulvuxna människor, så jag tänkte dra till med en liten guide som förhoppningsvis förklarar skeendet de olika dagarna under denna helg.
 
Först dock lite nyheter som jag inte fått läge att kommentera. Jag kissade ju simultant med Andrée Jeglertz härom dagen, som jag berättade. Jag har blivit bekant med honom under åren och tycker vi har en bra och vänskaplig kontakt. Åtminstone verkar vi ha samma slags omklädningsrumshumor. Då Andrée kom med inom finländsk fotboll år 2010 hade jag ännu foten kvar inom regionlagsverksamheten. Verkligheten hade dock hunnit fast mig, så jag fick välja om jag ville fortsätta där och bland annat bli assisterande tränare i U17 landslaget, som erbjöds vid sidan av regiontränarskapet, eller fortsätta i Åland United. Alltså, det var inte ett ultimatum, men verkligheten för mig såg ut som så och det berättade jag för Andrée, som tog mig på allvar och då jag valde Åland United, mest av praktiska orsaker, lättare liksom att jobba närmare där man bor, fortsatte kontakten på den basen.
Tyvärr har Andrée ofta sett bekymrad ut i intervjuer den senaste tiden
 
 
Då jag träffade Andrée i tisdags visste jag helt seriöst inte att han bestämt sig för att sluta efter kontraktstidens slut, alltså EM kvalets- eller EM slutspelets slut. Därmed kunde jag inte fråga eller prata med honom hur han tänkte i den frågan. Våra diskussioner gällde helt akuta och aktuella saker som har att göra med landslagets vardag.
 
Det finns många som önskar Andrées huvud på fat. Man är inte nöjda med resultaten och spelet vårt damlandslag för. Jag kan ackompanjera så, att även jag tycker att landslaget vårt underpresterar massor. Däremot vet jag inte om det är sant att Andrée inte väljer de bästa spelarna, det tror jag verkligen han gör. Att sedan spelet inte funkar är väl tyvärr just en sådan där typisk labyrint som fotbollslag och fotbollstränare hamnar i då de försöker allt de kan, men det bara låser sig i alla fall. Nu hoppas jag att Andrée ska få ett värdigt slut på sin tid i Finland. Jag önskar av hela mitt hjärta att vi klarar de återstående kvalmatcherna, nu först om nån vecka borta mot Montenegro och senare även de svårare kamperna mot Irland, Portugal och framför allt Spanien så väl att vi kommer att få vara med i det fjärde EM slutspelet på raken. I så fall kan vi förhoppningsvis även se allt det goda Andrée gjort då det gäller strukturen för Finländsk flick- och damfotboll. Mycket finns kvar att göra även efter honom och vem, eller vilka det än blir som tar över sen önskar jag dem lycka till. Nu först önskar jag Andrée och de lag han tar ut det samma!
 
Sedan då påsk alltså...
 
Ett rent kackalorum råder här i skolan. Vuxna kvinnor rusar omkring utklädda till hönor... Försök kalla dem så i vanliga fall om ni vågar. Vi har så många olika påsktraditioner som ofta går in i varandra likt...Amöbor? Till min förskräckelse hörde jag att det finns folk som äter påskägg på Skärtorsdagen och Långfredagen. Så kan man inte göra!
 
Skärtorsdagen, eller "reningens torsdag" firas ju, i den kristna världen i åminnelse av Nattvardens instiftande. Jesus och lärjungarna åt alltså en judisk påskmiddag (Jo, de firade alltså PÅSK till åminnelse av Moses uttåg, med hebréerna ur Egypten, ni minns det där med Röda Havet och manna från himlen och sånt va?). Inför detta hade Jesus tvättat fötterna på sina 12 följeslagare, som i verkligheten var fler men killarna som skrev ville inte berätta om Maria från Magdala tex.
 
Sen senare under kvällen blev det för Judas Iskariot att bli världsberömd genom att han berättade för Romarna var de kunde finna terroristledaren Jesus från Nasaret. De judiska myndigheterna, med överstepräster i spetsen, hade ju nojsat med romarna så till den grad gällande troublemakern Jesus att romarna helt enkelt beslöt sig för att gripa karln så de skulle få lite lugn. Judas gjorde alltså sin grej och har kommit att bli hatad över hela den kristna världen. Jag tycker detta är lite synd egentligen, för utan Judas ingen arrestering och därmed inget offer för mänskligheten. Judas hade alltså en viktig roll! Tack för det Judas.
 
Senare, i Getsemane parken i Jerusalem där gänget höll hus kom romerska soldater och arresterade Jesus. Petrus, den stabile killen- han hade garanterat spelat mittback om det vore i dag, blev förgrymmad och slog av ett öra på en romersk soldat. Honom, soldaten alltså föreställer jag i dag här i skolan. Under natten kom sedan Jesus att förhöras, först av Judiska myndigheter och senare mot morgonkvisten av romare och självaste Pilatus. Mer om det i morgon.
Här ser vi hur Judas kysser Jesus och därmed ger soldaterna tecknet på vem de ska haffa. Petrus är den vithårige och skäggige mittbackstypen till vänster som skär av örat på den orangeklädde mannen.
 
 
En massa hönor springer alltså omkring. Då mina äldre barn gick på dagis hade de en påsktupp. En TUPP!! Som kom med ÄGG!!! Tuppen i påskmytologin står ju för Hanen som gal på fredag morgon då Petrus fegat ur och tre gånger ljugit offentligt och sagt att han inte kände Jesus... Bara så ni vet.
 
Häxorna flyger även till Blåkulla i kväll, då Jesus blivit gripen, och hararna kommer sättandes först till lördag, eller ännu hellre söndag... Vi kan återkomma till detta. Åtminstone önskas folk glad påsk först från och med söndagen!
 
Aj jo. Åland United tränar i dag helt vanligt i Eckeröhallen. Jag tänkte joina! Nu serverar Mat-Inger död fisk, igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0