Jag tror vi behöver stjärnor

Då förflöt gårdagen och som jag nämnde blev oväntat mycket gjort. Både sådant som behövs blev gjort och en del som inte behövs, med en gnutta sådant som inte borde göras. En dag värdig den sista juni då alltså. Här sitter vi igen på förmiddagen med Edit. Jag sov många gånger i natt på basen av hur många gånger jag vaknade. Då jag slutligen fick lite ro i sinnet, som tydligen gick på någonslags tömningsövning under natten, då ringde telefonen. En man som ville diskutera pojkfotboll (!) ringde och först ursäktade han sig, då han just kom på att jag är lärare och sen då han bad mig maila tillade han att han hoppas att jag inte har datorn i sängen. Edit beslöt sig att stiga upp och jag att komma upp om en liten liten stund. Hoppas det där med pojkfotbollen löser sig med den lilla insats jag nu gjort...
 
Vi träffade Edits tillsvidare norska kusiner i går. De kommer inte att vara norska länge, men så länge som åsnebryggan funkar, då använder vi den. IFK Mariehamn gjorde sin Norgegig i går och fick på nöten med 2-0. På basen av det jag såg via streamen här hemma, riktiga intresserade tittar som sagt på fotboll ensamma från en liten skärm helst i mörker, är det inte mycket att säga om det. IFK höll väl ihop laget, styrde med 1 eller 2 på topp och zonade mittfält och backlinje nära varandra i avsikt att inte släppa norrmännen mellan lagdelarna, något man lyckades med hela första halvtimmen och stora delar av andra halvlek. 2-0 målet var väl gjort. Jag skulle gärna också kommentera 1-0 målet, men ska nu berätta lite om varför jag inte kan det.
 
Då jag ser fotboll inser jag att jag ibland hamnar att flytta min kropp även under halvlekarna, trots att detta inte är optimalt. För att kunna göra detta måste jag kunna läsa spelet. Lite som då man byter i ishockey eller innebandy. Man kan inte gå iväg ens 30 sekunder om bollen är i spel, ett anfall är på gång, försvaret sitter redo för kontring etc. Det måste vara rätt läge då man går, annars kan man missa just dessa mängder av händelser som de som inte förstår detta hävdar att inte finns i fotboll. Fru Kickan satt helt kallt i soffan i går och studerade nåt viktigt på Facebook via sin telefon, så som vi som bor med henne känner henne. Mitt i allt vänder hon blicken mot mig och ber mig hämta en grej från köket till henne. Jag tittade tillbaka som om hon vore dum. Jag? Nu? Hon nickade att jo.. Du! Nu! Detta blev ett precisionsarbete som jag inte tror hon förstod. Det blev till ett inkast för Odd nära deras eget mål förstärkt av att bollen rymde utanför reklamskylten och närmaste bollpojke var en bit ifrån innan jag vettigt kunde spurta iväg på uppdraget. Jag tror inte Fru Kickan förstod att det var därför jag väntade 25 sekunder efter att hon frågat...
 
Just av en liknande orsak missade jag 1-0. Jag visste att det tar ca en minut att säga god natt till Edit och att lova komma och släcka sedan samt att se till att hennes väckarklocka inte ringer då hon sätter den på "on". Jag bedömde spelet som ganska avvaktande då jag gick. Då jag var tillbaka var det 1-0 och i tidningarna i dag beskriver målskytten målet som det vackraste i hans karriär. Nå. Jag såg det inte i alla fall och därmed kan jag inte heller kommentera det. HJK vann dock borta i Litauen med 2-0 och har gott läge att gå vidare i Europa League kvalet. IFK måste göra en jättevändning på torsdag om det ska bli det samma här...
 
Sedan en annan sak som dels folk enligt mig fått om bakfoten, eller delar av den. Det har blivit populärt att uttala sig om överbetalda divor och deras motsats, lagspelare (läs Islänningar). Jag vill helt kortfattat påtala att detta är väldigt väldigt förenklat. Det hat Cristiano Ronaldo, Messi och även Zlatan, för att nämna tre vanliga hatoblekt, får är i min värld populistiskt tjafs. De är alla tre extremt duktiga fotbollsspelare. De är även medvetna om sitt eget värde. Detta ger naturligtvis inte dem rätten att bete sig arrogant och svinaktigt. Men lika fullt ger det inte heller var och varannan tyckare relevans i sina hånskratt då någon av dem, som de facto är hårt ansatta av förväntningar, då de inte presterar fullt ut.
Maradona är ju en emotionell katastrof samt knarkmissbrukare, Pelé är lite smådum men snäll som Bamse förutom med sina kvinnliga relationer, Platini är arrogant och som vi vet även korrupt. Ändå kan jag inte tänka mig världen utan dem! Lika lite som utan Elvis Presley, Michelangelo och Nelson Mandela. Alla tre totala skitstövlar privat om ni inte visste det....
 
 
Med ovannämnda sagt vill jag även tona ner det som betraktats som förakt från min sida gentemot Antonio Conte. Jag har ingenting emot honom, Mourinho, Simeone, Guardiola eller någon annan av de stora ledarna i vår fotbollsvärld. Det jag har emot är påståenden om att "just sådan där ska man vara", samt den hotbild jag ser av en massa kopior som inte förstår helheten utan tror att man bara genom att vara känslig är en bra fotbollstränare. Du blir inte heller Zlatan för att du har håret i nån konstig knut och beter dig kaxigt!
"Fotboll är världens viktigaste oviktiga sak" sade redan salig Johannes Paulus II . Franciscus här är ju som bekant medlem i supporterklubben för Argentinska Club Atlético San Lorenzo de Almagro.
 
 
Lite mulet i dag. Skönt! Få se om vi får till en guidad tur i Jomala kyrka i dag då...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0