Att leva sin barndomsdröm

Gårdagskvällens filmer, förutom den om ett koncentrationsläger i Nazi Tyskland, blev en om Bill Shankly och sedan en annan om Bob Paisley. Sen såg jag att Alex Ferguson fyller 75 år i dag också, gratulerar! Gratulerar också förstås till systersonen Eliel som blir gammal i dag. "Tämän vuoden puolella taitaa tulla" som hans far Vellu messade då när han var på väg ur min syster... Eliel liknar mig i rätt mycket vad jag har förstått, stackars pojke. De tre herrarna jag nämnde före det hade alla varit fotbollsspelare och kom sedan att bli världsberömda genom sin gärning som managers, alltså tränare som vi skulle kalla dem trots att manageruppdraget innebär lite mer än det som våra huvudtränare sysslar med.
 
Alla tre herrarna har haft trogna fruar. Shanklys hustru gick två gånger ut med sin man under de nästan 20 åren han regerade i Liverpool. En gång på teater och en gång på nåt som Bill inte mindes... Paisleys fru berättade att paret firat Europacupsegern, den första någonsin för Liverpool och den andra någonsin för en engelsk klubb genom att dricka en kopp te och gå och lägga sig. Dessutom hade hon hittat en hel del bråte som Bob sagt att hon gärna fick lägga i nån låda eller någonting. Det bråtet var medaljer från till exempel just europacuper och även priser från de otaliga engelska titlar han vann. Sir Alex fru har gjort sig berömd genom att inte begripa vad han har att göra borta då det bara är träningsmatch... Jag tror fruarna har varit väldigt bra på att hålla sina berömda män på jorden. Sådan skulle även min fru vara om jag vore berömd...
 
Eller är jag kanske lite berömd, så här på Lilla Åland? Jo, lite. Det är inte så att gråtande tonårsflickor skriker vid mina fötter, eller.. Ja, det händer väl ibland då jag agerar lärare, men inte så där som pop-idol. I allt ökande grad börjar jag symbolisera Åland United var jag än befinner mig. I veckan då jag träffade Richard på Bagarstugan steg en dam in och skanderade med hög röst "JA, SIDDU ÅLAND UNITED ÄR HÄR OCKSÅ!!!" Det var mig, Richard eller oss båda hon menade. Någon annan Åland Unitedfigur förutom Nicolina som spelade i laget för 10 år sedan såg jag inte på platsen....
Jag gör lite samma saker som Shankly, Paisley och Ferguson just nu, på halvtid... Eller på heltid, men med halvansvar. Det roliga i det herrarna sysslade med, att praktisera fotboll, det gör jag inte... Mitt liv går ut på att boka resor, kolla att olika intressegrupper har fått sitt, rätta information som folk som ger ut inte har begripit. Dessutom fyller jag i formulär som numera även domare vill ha på nätet. Det där med att "vi har match klockan 14.15 på WHA konstgräs lördagen den 21/1. Kan vi få tre domare?" funkar inte mera. Nu ska man logga in på nån hemlig sida och begripa hur man ska göra för att ladda upp träningsmatcher. Utbildning gavs faktiskt i slutet av oktober. Jo, jag vet. Jag hade fullt upp då med att pumpa bollar!!! Tack och lov börjar skolan snart igen och stora barnen kommer hem, utom den största som ju bor där de är just nu.
 
Nyårsafton är det. Gurkan och Pärla ville inleda den genom att bada i vår bastu. Nu äter de lunch i vårt kök tillsammans med Fru Kickan och Edit. jag har lovat bada bastu jag med... Liverpool-Manchester City kommer just på värsta tid för att kunna vara trevlig nyårsaftonsfirare...
 
Jag menar inget illa! Förlåt för 2016 allihopa. Nästa år är jag bättre! Hoppas det gäller resten av världen också!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0