Lördag och hemma

Ledig lördag betyder i vårt hushåll antingen total avstängning, eller miljoner projekt. Till all lycka är vi många, så vi delar på uppgifterna. Min fru, Kickan som hon ju hette säger hon, står för projekten och delar ut uppgifter medan vi andra är avstängda.
 
I går kväll lyckades jag följa med landskampen här på min datorskärm medan många liv passerade i revy framför, bakom, över och under mig. 2-0 förlust borta i Drammen alltså. Finland hade fyra målchanser. Adde hade två chanser, ett skott i ribban och så en vändning i boxen där hon kanske kunnat skjuta snäppet tidigare. Sen hade Emmi Alanen ett skott just utanför och Emma Koivisto sumpade en skottchans ute till höger, av min åsikt genom att ta skottet med högern. Hade hon gått mot bollen och dragit till med vänstern hade målvakten tvingats att agera och vi hade kunnat få ett mål, eller en retur att jobba på. Nåja, lätt att säga härifrån Mariehamn.
 
I övrigt kämpade Finland på med en 4-4-2, som i anfallet blev mer en 3-1-4-2. Vi höll bollen inom laget längre tider än i de senaste landskamperna tyckte jag, men vi blir aldrig riktigt farliga på sista tredjedelen trots att vi har två Damallsvenska forwards och en tredje som kom in mot slutet. Det var riktigt roligt att se Linda Sällström in action igen, fast jag så klart av personliga skäl känner för Adde och Juke.
Adde och Juke förritiden
 
Även Julia medverkade och spelade mig veterligen sin första 90 minuter för A-landslaget. Eller spelade hon en hel match på Cypern i våras? Jag är ingen statistiknisse, så man får upplysa mig om man vet. Nästa landskamp är först i september och då gäller det redan EM-kval. Må kraften vara med våra Pärlugglor! Norskorna, de packar och flyger till Kanada nu...
 
Blatter blev vald och meddelar nu att han kan förlåta UEFA, men inte glömma. Vad i hela friden ska det betyda? Och nu får vi se om England och de övriga kaxiga står för sina ord och bojkottar Herr VM i Ryssland... Oh My Lord, som min dotter Edit sade på Storebrors videoklipp!
 
Storebror ja.. Han har just imponerat på sin 5 åriga lillasyster genom att klä ut sig till skalbagge (han har nånslags tröja, men både fötter och händer i samma ärm, ser helt vansinnigt ut) och ska visa tricks på studsmattan...
 
I dag är även den stora skolavslutningsdagen för alla utom för de åländska grundskolorna. Facebook fylls av bilder på nymanglade studenter och finklädda barn med blommor och betyg. Även mina gamla tuffa lagkompisar visar sig vara blödiga pappor och berättar hur de blir tårögda av att se sina 9 åriga döttrar sjunga sommarpsalmer... Vem hade trott det i 39ans buss år 1986...
 
Även Åland United får en student i dag!
Gratulerar Hanna Lönnqvist! Välkommen till träningen i Bengtsböle på måndag!!!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0