Är man trogen om man är lojal?

Det pratas mycket i dag om bristande lojalitet inom fotbollen, ishockeyn, arbetslivet och livet över huvudtaget. Man är inte sin klubb, sitt företag, sin släkt, eller sina värderingar trogen. Frågan är väl just vad lojalitet är och till vem den ska riktas.
 
Det finns massor med människor, företag och klubbar som tycker att just de är värda respekt i form av personlig tacksamhet av dem som någon gång fått någonting av just dem. Frågan är väl vilken del som är den relevanta: Ska klubben vara tacksam mot spelaren som gett några år till just denna klubb, eller ska spelaren vara tacksam att han/hon fått vara just i denna klubb? Vem är Judas? Är det den otacksamme spelaren som går vidare efter att ha utnyttjat klubbens resurser, eller är det klubben som helt vänder ryggen själva spelet i jakt på kortsiktiga lösningar?
Quisling och Paolo Maldini. Två helt olika gestalter då det kommer till lojalitet
 
Just Judasexemplet är talande tycker jag. Judas behövde ju göra sitt svek för att Mästaren skulle kunna gå det öde till mötes som krävdes för att människan skall frälsas. Kan det vara så att allt har en mening och att klubben är större än människan? Eller är själva spelat större än klubben? Vem skall lojaliteten riktas mot. Blir människan mindre om hon sätter spelet före klubben? Eller är klubben så stor att människan blir större än spelet?
 
Det enda jag vet är att Jûrgen Klopp gick efter sju år. Jag vet också att jag en gång i tiden bestämt mig för att uppfattas som att jag alltid har funnits och alltid kommer att finnas. Men var, hur och för vem, det vet jag inte... Är jag klubben trogen så att spelet lider, eller spelet trogen så att klubben kan gå vidare? Det samma gäller dem som kommer min väg i de klubbar och sammanhang jag figurerar inom.
 
Så här säger inledningstexten till Åland Uniteds "Vision 2015":
"Åland United finns till för att erbjuda elitfotboll för damer på Åland.
Klubben har som mål att dels tjäna som en utvecklingsplattform för spelare som har som mål att utvecklas mot den internationella toppen, dels att erbjuda målsättningar för åländska ungdomar som vill satsa helhjärtat på fotboll.
Åland United och hela den åländska damfotbollen strävar även att vara en ändstation för fotbollsspelare som rotar sig i det åländska samhället för att stanna!"
 
Mot vem är man lojal om man är trogen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0