Vilken j...a natt!!!

Om sångversen om sommaren, "han kallas för Tomas Tvivlaren, för att hans tro var svag" kunde passa in på denna natt vore det för att alla Tomas Tvivlare där ute nu kan ta sig i brasan. Damfotboll tog senast i natt steget mot att allt tvivel byggt på okunskap där ute kan läggas på soptippen. Tyskland-Frankrike var en mäktig VM kvartsfinal i fotboll. Jag satt och tänkte på herrklassikern från 1982 och spelare som Platini, Giresse, Bats, Schumacher (och Battiston så klart, det var i den matchen hans liv förändrades av just Schumacher), Stielike och förstås Horst Hrubesch... Just Horst Hrubesch, som fick den äran att bli symbolen för ett kraftfullt men skuttande Västtyskland fick avgöra straffsparkstävlingen då. I natt blev det Nadine Angerer som kom i vägen för bara 21 åriga Claire Lavogezs straffspark. Minuten innan 120 minuter hade blåsts av missade Frankrike ett öppet mål från 2 meter. Louisa Necib var just så bra hon kan vara under första halvlek. Silvia Neid gjorde smarta byten för Tyskland och Gary Lineker fick igen rätt, förutom att vi istället för 90 minuter spelade 120 + straffar. Detta var en sjutusan till fotbollsmatch ska jag säga!
Vacker, men ändå medryckande empatisk bild av hur det känns att som 21 åring fälla ut sitt land ur Fotbolls VM
 
Sen följde då USA-Kina. Jag måste medge att jag klarade av första halvlek och fick se ett USA i lite överraskande uppställning forcera med kraft utan att lyckas få in bollen. Nu på morgonen har jag studerat fast mig och sett att Carli Lloyd fick avgöra med en klassisk nick efter ett långt djupledsinlägg av Julie Johnston. Ett riktigt fotbollsmål då vi liksom slår in den i boxen och slåss. USA-Tyskland i semifinal och den kommer inte heller att bli för... Höll på att säga kvinnor och barn, men just för kvinnor blir den ju!
 
Nu i natt kan vi se fram emot först Australien-Japan och sedan, den för mig prioriterade matchen , klockan 02.30: Kanada-England. Jag är rädd att jag får falla till föga och faktiskt satsa bara på den om det ska bli nåt alls med den människomängd som löper omkring mig hela dygnet.
Så här såg det ut senast. Ada Hegerberg har fått åka hem, men i natt är där 11 kanadickiskor
 
Även i övrigt var kvällen och natten väldigt händelserik. Just nu är läget det att Edit ser Sommarlov, jag är vaken som vi säkert förstår, Min mor och min far är i butiken. Resten är väldigt väldigt trötta. Linda avslutade sitt dygn klockan 4 i morse tydligen och har även kompisen Elina kvar här... Fru Kickan vilar upp sig efter revbensspjällen och snart kommer Emilia och Rufus med färjan. Bara det hinner bli kväll kommer vi att ha en aning om hur många vi har här i morgon på morgonen. Eller, det trodde jag ju i går också. Låt oss säga att vårt hus är allas hem. Amen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0