Självstyrelsemorgon och pucko på USAs bänk

Jag påmindes först på hemvägen från träningen i morse av Hanna Blomberg, som gläder oss genom att träna tillsammans med laget nu i sommar en tid, om att det faktiskt är Ålands Självstyrelsedag i dag. De icke åländska läsarna undrar nog storligen vad detta är för jox och vad man ska med en sådan till. För att göra en lång historia väldigt kort så bestämde NF (=Nationernas Förbund) år 1921 efter att en oavhängig kommission hade forskat lokalt och avgett en rapport, att Åland skall höra till Finland, men förses med vissa speciella garanterade lokala rättigheter. För att dessa rättigheter ska kunna tillgodoses har Landskapet sedan dess rätt till ett eget Parlament och egen förvaltning gällande de delar man enligt Finländsk grundlag har rätt att själv ansvara för. Första gången detta folkvalda parlament lagligen sammanträdde var den 9e juni 1922 och därmed firar man inom hela den Åländska offentliga sektorn denna dag som en årlig... Ja, Självstyrelsedag med flaggor, tårta, jippon och officiella uppvaktningar.
Också Ålands President Sauli Niinistö deltar då han hinner. Här ser vi honom på plats år 2013. Barnen har hunnit växa sedan dess
 
Jag fick alltså offra en hel natts VM för att kunna vara vettig på morgonträningen. Kamerun-Ecuador 6-0, USA-Australien 3-1 (den hade jag riktigt riktigt mycket velat se) och Japan-Schweiz 1-0 har vi kunnat konstatera. Sverige-Nigeria hade nog hela laget sett, kunde vi märka. Nigerianskorna var så aktiva att de passade på att göra mål i bägge ändor. Vi kan säga mycket om det hela och bejubla Nigerianskornas spurt som gav 3-3 i 87e minuten. Jag, som gammal försvarspervers undrar dock, vad i hela helsefyr tänkte Linda Sembrant då passningen slogs? Nå, Nigeria tog en poäng och jag kunde somna nöjd i alla fall...
 
Morgonens snackis, förutom då Sverige-Nigeria blev Craigs och huvudtränarens upptäckande av en gammal studie- collegefotbollkompis på USAs bänk. Målvaktstränaren, vad han nu sen heter, lär enligt dem båda vara den mest oförutsedda personen att träna USAs landslag. "Han kan inte ens prata. En Liverpoolaccent med amerikansk brytning och så har han ju alltid mat i munnen så man ändå inte förstår nåt" var mina kollegers dom mot den stackars mannen.
Hur dålig killen än är så coachar han Hope Solo och ingen av oss gör det. Fact of Life!
 
Invalidhustrun överraskade och gick och lade sig först under andra halvlek i natt och steg dessutom upp nästan direkt då jag kom hem från träningen. Det kan bara betyda en sak: Toalettstädning!!! Edit firar sommarlov genom att se på Sommarlov. Åland United tränar igen i eftermiddag. I kväll ställs huset inför en utmaning. Finlands herrar möter Estland, England möter Frankrike i VM och Sommarlov går i repris. Allt samtidigt! Jag har en plan! Men först tar jag nog en kopp kaffe till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0