Planeringens Da Vinci

Ibland gör man det lätt för sig, ibland lite svårare. Denna morgon ville Kickans och Gurkans far, min svärfar, som bygger en brygga långt ute i skärgården ha 3 varmgalvaniserade gängstål 2 meter långa, med diametern 16 mm. Dessutom skulle han ha 20 st 16 mm galvade muttrar med tillhörande brickor för just 16 cm gängstål. Eftersom han är ute på holmen behövde han att det beställda materialet inhandlades på morgonen och levererades till sin svåger och svägerska som var på väg till båten någon gång under förmiddagen. Detta var och är inga problem för mig, förutom att jag inte hade en aning om vad det var han ville ha, men gott och väl kunde läsa upp instruktionerna för damen på Flygfyrens Stållager där jag enligt instruktioner skulle inhandla varorna.
 
Det ingår ingen dramatik alls i detta. Dock var faktum, i går kväll då samtalet kom att jag planerade sova några timmar för att sedan vakna vid halv 3 och se Australien-Sverige och sedan lägga mig igen. Min hustru skulle också under utsatt tid tidigt under förmiddagen vara på Medimar för axelkontroll och vi skulle sammankoppla det hela. Faktum att jag aldrig varit under sommaren och dygnets ljusa timmar till platsen i mitten av skogen, längs grusvägar, där gängstålet med medföljande muttrar och brickor skulle levereras, samt att Edit inte ska vara ensam hemma då hennes mor är hos läkare och fysioterapeut, var de ramgivande faktorerna för morgonens planering.

Detta kunde vara min hand och då ser man övriga begränsande aspekter
 
 
Inget av det ovannämnda är alls omöjligt eller ens svårt. Nu tyckte då fru Kickan att bästa sätt att förbereda oss alla var att rätt sent under kvällen bjuda hem grannfrun Tessa, samt hennes son som skulle leka med Edit. Kvällen blev trevlig och underhållande. Tessa och jag grälade och skrek åt varandra eftersom vår syn på sexism då det gäller bilderna från Bröndbys omklädningsrum skiljer sig markant. Fru-Kickan tittade skrämt på och förvånades sedan över att Tessa och jag fortfarande är vänner, vilket vi så klart är. Lite slåss måste man väl få i goda vänners lag. Klockan halv 1 valde jag att beté mig illa och gå och lägga mig fast vi hade gäster. Det var ju ändå bara två timmar till väckning. Edit damp ner bredvid mig en halv timme senare kanske. Fru-Kickan hade tagit så allvarligt på att se på TV att hon värmde upp min TV stol ända till 02.40 då jag behövde stolen. Då ville hon i sin tur inte störa, utan valde att gå i säng för att vara fräsch och utvilad inför morgonen.
 
Jag såg matchen. Sverige är sedvanligt missnöjda och i sanningens namn uppträdde de rätt blekt. Lotta Schelin kritiseras mycket, men jag tycker vi ska minnas att motståndet tar henne väldigt noggrant, håller linjen nere och Lotta får jobba mycket med ryggen mot mål. Åtminstone jag är van vid att tänka mig henne som en djupledslöpare. Till hennes fördel vill jag ändå nämna att hon, med allt mer erfarenhet i kroppen alltmer jobbar i defensiven. Det var faktiskt hon som vann bollen före Sofia Jakobsson utjämnade i 16e minuten. 1-1 alltså och då Abby Wambach nätade för USA på en hörna mot Nigeria får Sverige vänta till i natt för att veta om de ska åka hem eller spela vidare.
 
En snabb visit i sängen igen blev det och sen iväg för att köpa gängstål. Allt är faktiskt levererat, frun på Medimar och Edit fick sova fram till Sommarlovs början. En planeringens da Vinci, det är jag. Till och med ett nytt tidtagarur till träningarna hann jag införskaffa till klubben. Precis som i fotboll tar andra faktorer alltid över och förändrar teorin bakom det ultimata utförandet. men som livet självt hittar vi våra vägar.
 
Nu ska jag pussla ihop en fungerande träning för i kväll och sen, på kvällen hade jag tänkt föröka vara wild and crazy och gå på match i Herrligan. IFK Mariehamn-KuPS. Jag menar, jag har ju fått frikort och allt... Vid 23- tiden börjar England-Colombia och tidigt i morgon kanske vi har träning. Vi får se hur boskapen.. Nej, manskapet ser ut i kväll.
Jag har själv, som gammal HJK supporter, aldrig sällat mig till IFKs hardcoregäng. Men så här glada var de i Björneborg då för länge sedan då deras resa i högsta ligan var klar att börja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0