Soldagen, så fint och skönt eller hur...

Det där med söndag är något riktigt överreklamerat här i vår protestantiska värld. "Tänk på att helga vilodagen" står det i de budord som ska vara grunden för vår etik och moral. Det som dock inte anges är A: Vilken är vilodagen? och B: Hur helgar man den? Såja, det är ju precis som allt annat då, gör lite som du vill bara. Vanligtvis innebär detta att söndagen anses vara en dag då alla ju är lediga och därmed kan alla diverse program, som hundutställningar, fotbollsmatcher, spontana utflykter, Röda Kors marknader (bara ett exempel ur luften) med mera läggas in då och sen springer folk omkring som huvudlösa hönor och är sedan helt utmattade och glada att få komma på jobb och vila på måndagen. Tacka vet jag judarna som har en ordentligt definierad Sabbatsdag med ordentliga regler att följa.
 
Nåjo. Det måste erkännas att just denna söndag faktiskt är en ganska vilodagsmässig en till sin struktur. Det är tidig augusti, soligt och varmt. Folk får sova och vila länge, men väljer en efter en att stiga upp lite tidigare än tidigare för att vänja sig infor jobb- och skolstarter här nära inpå. Bara Rufus anser att sådant är onödigt. Om man sover på dagen, då orkar man ju vara vaken hela vinterhalvåret tänker han säkert... Fru-Kickan har återvänt från en löprunda och är helt bekväm med att jag dammsuger huset "nån gång under veckan". Linda åker ärenden för att kunna stanna hos oss lite längre. Emilia och Edit ska gå ut på promenad, Rufus nämndes alltså just. Jag.. Jag sitter här och konstaterar att världen finns kvar och att allt ogjort ännu är ogjort och det är mycket! I morgon ska diverse möten bedrivas, dels inom laget, dels inom styrelsen. Det går inte att vara helt oförberedd där, så många omöjliga uppgifter behöver fixas. Sen ska ju skolan också börja såg jag i ett brev som kom hem härom dagen...
Jag vet att det historiska och politiska budskapet med denna bild slår lite fel, men en söndag efter en hemmamatch kan vara lite så här, fast nära och kära tassar omkring en utan tajt schema. Det finns nog saker att göra kan jag säga och då man inte gör dem, för att det är söndag, då finns de där natten mot måndag och görs oftast då istället.
 
Gårdagskvällen i sin absurditet, vi förlorade alltså hemma mot HJK, något vi inte har gjort på länge, blev en riktigt minnesvärd en här hemma. Jag fick sitta med alla mina barn och diskutera dödsstraff och Guds väsen ackompanjerad av TV program som "Ex on the beach", "Sim VM" och nåt program där lejon åt upp bufflar. Sen var det natt och Han såg att det var gott, men åt det ej, eftersom det ju var natt....
 
Nu i dag då livet fortsätter, det gör det ju som sagt alltid och dessutom alltid ur den sits man satt sig i föregående dag, har jag konstaterat att Leicester City leder Premier League i England. Det kanske inte håller så länge, så här är det i alla fall skrivet.
Min klubb, Notts County inledde League 2 i går med en bortaseger 2-0 över Stevenage, på vars hemmastadion inte ens finns handfat att tvätta händerna med på herrtoaletterna såg jag i en ögonvittnesskildring
 
Kan även bekräfta att jag nu för fjärde eller femte gången tackat nej till att ställa upp i Lagtings- och/eller kommunalvalet i höst. Återkom om fyra år så ser vi då. Jag ska försöka vara tydlig under dessa år så ni kan se sen om ni verkligen vill att jag gör det.... Nu ska jag försöka bedriva kontrollerad människohandel...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0