Två Landslag och ett klubblag

Så tog också den dagen slut. Fast det bara gäller kära människor och föreningar tar det på att hålla alla lyckliga. Men jag red ut allt, tycker jag. Har även utvecklat en grovplanering för morgondagen, som förutom dammsugning KAN komma att innebära lite öspel också.. Hett har det åtminstone varit, trots att det lite fläktat så seglingarna kommit igång mer på allvar, tycker jag de sa på radio.

Ja Två landslag och ett klubblag säger rubriken.. Om vi börjar med klubblaget så är det förstås Åland United.jag syftar på. I mitt tycke blev dagens träning faktiskt helt skaplig. Robban hade i går förklarat hur upplägget är och nu var det bara att köra för alla inblandade.Jag tror det viktigaste är, precis som det framkom då jag som traditionen bjuder efter att vi besegrat Honka höll i utvärderingen med laget, att vi arbetar för att göra det möjligt för oss att bli ett lag med vinnande kultur. Tills vidare har vi vunnit matcher, men de vinns liksom mera "en och en" som man ju så klart gör då man vinner, men utan att ännu ha uppnått det koncept som intutar säkerhet och absolut tro i alla. Sådan kultur uppnås genom att vinna allt mer och ska vi kunna göra det måste vi tro på vårt koncept, som gäller såsom rätt raka rör. Citius Altius Fortius. Det är latin och behöver nån översättning finns ju Babel fish eller nåt lexikon...

Till slut kan vi nämna att även tränarkåren nu ingår i lagets kod för rätt klädsel. Då man kunde överräcka en plan för klädsel var det lätt att se att vi i dag skulle uppträda i svart. I morgon, pojkar kör vi i gult, som flickorna gör... Två dagar och tre träningar kvar, sen har vi faktiskt lite semester här.. Huhheijaa.. Passligt då att syrran med sitt gäng kommer och förgyller vår tillvaro.

Sedan bild på laget som i dag mötte Frankrike. Eller egentligen är denna bild på startelvan mot Sverige, men då samma spelare startade i dag igen så..

Här bild från i dag.

Så mycket bättre gick det inte heller denna dag. I halvtid ledde Finland visserligen 1-0 efter mål av Linda Norrena, men då matchen slutade 1-4 till fransyskorna är det inte långt till gråten här faktiskt.. Fortfarande väljer jag att inte ta ställning till något, då jag helt enkelt inte vet. Men då folk håller på och ojar och vojar sig, samt gissar vad som kan vara på gång, vill jag bara säga att det jag tycker är det allra bästa att göra är att analysera vad som skiljer Finland från de länder som slår oss och sedan helt enkelt försöka bli lika bra och bättre på just de sakerna. Enkelt va?! Hur man ska göra, det finns det säkert många lösnigar på och känner jag läsarkretsen rätt kommer man att hetsa mig till att även själv komma med uttalanden. Men inte i dag, NEJ inte i dag! Danmark nästa för Adde och gänget. Nu ska vi tro igen! Tro betyder så mycket, som vi ju konstaterat..

Detta är Annica Sjölund. Hon spelade i dag 20 minuter mot Grönland för sitt Åland och gjorde hattrick.

Åland tackar Annica för denna snabbvisit. I morgon är hon redan i Stockholm med AIK förstod jag. Hon hade knappast bytts in i dag heller, som jag förstår- fast jag kan ju ha fel- om inte Åland LEGAT UNDER mot Grönland med just dessa drygt 20 minuter kvar att spela.

Aldrig har jag väl sett så mycket folk på Vikingavallen. Och aldrig hade jag väl trott att Åland skulle ha så där svårt i sin andra öspelsmatch detta år. Trots stort bollinnehav kunde man inte alls bli så farliga framåt som jag vet att spelarna då de är som bäst mot denna typs motstånd kan. Trötta efter tre matcher på fyra dagar (för många) blev det svårt att producera tillräcklig rörelse och bolltempo mot den kompakta Grönländska muren, för Grönland kämpade stenhårt och bra. Jag märkte nu hur Ålands distriktslag faktiskt är ett Landslag för mig. Jag var arg! Riktigt flyförbannad, precis som jag kan vara då tex Finlands herrlandslag spelar dåligt, efter första halvlek då man själv förrsatt sig en oavgjord 1-1 ställning.

Sen blev det ju värre! Grönland gick upp till 2-1 och duon Benko-Per fick slänga in Annica. Hennes första bollkontakt resulterade i mål och sen släppte det lite för Åland. Annica förde med sig sådan rörelse och sådant bolltempo att även de trötta hemmaspelarna kunde få lyckas allt mer. Under den sista kvarten rasslade det sedan till och Åland fick i kvällssolen bärga hem en 6-2 seger. Annica gjorde alltså tre, Hannah 2 och Mattan1 mål.

Mattan som i dag hade sin klubbtränare från Älvsjö på plats. Han måste riktigt komma och kolla vad det var för turnering som fick henne att backa ur seriespel på söndag.

Allt väl i alla fall och Åland kunde gå segrande ur striden. Nu väntar Gotland i morgon och sedan Jersey innan, förhoppningsvis semifinaler och medaljmatcher kommer upp.

Jag måste bara säga att programmet är väldigt tufft, speciellt för ÅUs spelare. Utan att vilja klampa in på tränarnas revir säger jag, som en ålänning som bryr sig om sitt landskapslag, att jag hoppas men kan rotera lite i truppen så det finns nåt kvar i benen hos spelarna om det till exempel skulle vankas final på lördag..

Nu sova, typ...

Kommentarer
Postat av: elin l

nu lite osäker här . men e de siiri som har nummer 2 ? :D

2009-07-01 @ 00:44:11
URL: http://eliin9.blogg.se/
Postat av: Max

Helt rätt :)

2009-07-01 @ 10:33:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0