Då jag ju hinner...

Eftersom jag ju inte är schemlagd annat än gällande Åland United och därmed en vanlig måndag som denna bara har en morgonträning och en kvällsträning att tänka på har ju massor med tid inte sant. Just därför passar det ju utmärkt att lite handla, diska, hämta vatten till kiosken där min dotter säljer eftersom de som ska hämta inte hinner. Dessutom hinner jag ju betala räkningar och ringa lite samtal och helst även dammsuga.. Jag har ju tid..

Detta innebär att jag i dag inte ser Ålands damers första match i öspelen och att den enda tävling jag kommer att följa med live blir damernas Jersey-Grönland (3-1). Vädret är fantastiskt och sommaren som bäst. Hörde att jag figurerat i Helsingin Sanomat i går. Har dock ingen aning hur jag framstår eftersom ingen Hesari kom fram till Åland i går. I dag säljer man måndagsnummer, inte söndag.

Japp. ÅU damerna, de som inte är på reresentationsuppdrag inledde veckan i morse med lite löpning med boll. Även en par avslut avlossade man då och då så Rönnbäck inte helt styvnar till. I kväll ny sats, lite extra sent på grund av dels öspelen, dels Helsingin Sanomats fortsatta Ålandsodyssé.

Öspelen ja. Hittade en intressant artikel på nätet som handlade om förra turneringen, på Rhodos-07. Här citeras texten som behandlar finalen och sedan de Åländska supportrarna. Lite coolt. Hoppas det faller väl ut även i år. Varken Jersey eller Grönland  som jag såg i dag ska vara nåt större hinder. MEN, man måste ju spela sig till segrarna... Så, än en gång: Lycka Till!!!

"A fascinating final looked in prospect to conclude the week, with neither Prince Edward Island or Åland having conceded a goal. Finnish international Annica Sjölund had been the key player throughout the tournament for Åland but they wrapped up a 3-0 victory without the need for her to get on the score sheet, the goals coming from Lisa Westerlund, Rebecca Björkvall and perhaps fittingly veteran captain Mimmi Holmberg, who had previously won silver medals in 2001 and 2005, to round off the scoring and ensure this time the colour of the medal was gold. Amy Connolly gave an outstanding display for Prince Edward Island but her team missed too many chances in the final and, after a highly creditable debut Games they had to settle for runners-up spot.
 
Any Island Games event involving Åland can be guaranteed to have colourful and enthusiastic support from their followers, and that was also the case here, with a very healthy attendance for the final. When the Games are next staged in 2009 Åland will be the hosts, and the women's football competition could well be one of the best supported events of the whole week.

Photo - Aland players and supporters celebrate after the final whistle
(Report and photo by Andrew Gilman)"


Sedan... Vid 8-tiden i kväll brakar detta löst i vårt västra grannland. Finlands startelva ses här (inkl Ketoja, Iskanius och Engman som diskuterats här innan. Alla 94or och detta är ju -93 landslaget):

1. Liisa Rahkola (ONS), 2. Siiri Hammar (SalPa), 3. Ida Salonen (TiPS), 4. Linda-Lovisa Sell (HJK), 5. Janni Mönkkönen (KMF), 6. Nea-Stina Liljedahl HJK) C, 7. Tia Hälinen (HooGee), 8. Riikka Ketoja (FC United), 16. Emilia Iskanius (Klubi 36), 11. Adelina Engman (Åland United), Linda Norrena (HJK).

Avbytare: 12. Anne Koistinen (KMF), 10. Juliette Kemppi (TuPy), 13. Emma Koivisto (HJK), 14. Tia-Maria Jaakonsaari (PuiU), 15. Annina Tammisto (HJK), 17. Netta hannula (FC Rauma), 18. Ria Öling (VIFK).


Kommentarer
Postat av: Max

4-0 stryk. Lite mer att arbeta alltså för dig ;)

2009-06-29 @ 20:52:10
Postat av: MV

Inte bara för mig hoppas jag. Men att förlora mot Sverige i ungdomsfotboll är fruktansvärt dåligt jo!!!

2009-06-30 @ 09:20:40
Postat av: Annika

Jaa, du, det blev 1-4 mot Frankrike...Här finns så många frågor och så många saker man sku ha lust att säga, men man bara orkar inte. Jaska!!?? varför så många -94? Samma öppning som mot Sverige,enbart-94. Det tycks bara gå sämre o sämre för Finland för varje årgång. Nu är goda råd dyra, vem är det fel på, spelarna eller tränaren/tränarna?

2009-06-30 @ 22:50:03
Postat av: Max

Virta: Hävittiin kelle pitkin hävitä?

2009-06-30 @ 23:05:36
Postat av: MV

Jaa jaa. Läs nästa inlägg och fortsätt fråga.. En vacker dag har jag samlat mig så jag svarar nåt också:-)

2009-06-30 @ 23:43:51
Postat av: Max

Joo, det svängde lite i följande kurva :)

2009-07-01 @ 10:25:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0