Hallelujah

Borde väl sova eftersom jag ska få vara med mina barn i morgon innan de åker till Frankrike med sin mor..

Vet ej... Men dagens (eller tisdagens) träning blev definitivt ingen Hallelujah moment! Eftersom tränarskapet assisterande/ansvarig ofta bygger på samma idé som Good Cop/Bad Cop är jag den som i detta lag ska vara den gode. Nåt jag inte varit på några säsonger, så go och rar jag nu är så här privat ändå... Såsom Good Cop väntar man sig kunna aktivera laget och komma nära träningens planerade helhet, så Bad Cop sen kan styra det hela färdigt med några direktiv... Då inget sedan händer fast man säger snällt, lite mer bestämt och till slut inte alls, för Bad Cop blir löjlig om han ryter, var jag mest rädd att någon skulle skada sig. Jag menar, då jag själv spelade dök jag EN gång upp på träning lite lite bakfull, alltså lite trött efter en sådan där kväll i 18 års åldern. Resultatet var stukad fot och ont i näsan eftersom jag var så okoncentrerad. Janne Ahonen berättar även han hur det går om man hoppar 240 meter med skidor och inte är riktigt 100% skärpt. Tur att han lever...

Träningen var alltså tänkt att tjäna sitt syfte såsom introducerandet av anfallsidén inför Ilvesmatchen och sedan tempo genom tvåmålsspel. Efter att två stigit av redan under uppvärmningen och en sedan mirakulöst återuppstod (hur i Helsicke gick det till! NEJ kom inte och säg att jag inte vet, jag har spelat fotboll före du var påtänkt!) blev det för Bad Cop att genomföra det hela. Det bästa han kunde göra var att göra det han gjorde! Ingen risk för skador här!

Då jag i min ungdom gjorde en träningsvecka med Charlton Athletic avbröt ibland coachen övningarna med "Come on, We´re all professionals here! Spare me this shit on my shift", Åland United i dag är ett halvprofessionellt lag! Endel gör detta helt på heltid, endel på halvtid, men så att det i praktiken blir dubbeljobb! Det arbete vi alla sätter ner på vår fotboll är motsvarande det som killar lever och försörjer familjer med i Skottland!

Skulle jag inte ha ett kontrakt som binder mig vid detta arbete och som ger mig nästan (!) samma ersättning som några av spelarna, inte riktigt , men nästan! Då skulle jag skita i att komma i morgon!

Men nu är det så att vi har ett jobb att sköta, både spelarna och vi coacher! Vi har åtta ligamatcher kvar! Ilves hemma på lördag! Come On! Let´s be professional here!!!!

Oavsett vad onsdagens träningspass för med sig ska spelaren veta att det är uppgjort för att dels förbättra lagets möjligheter till ett bra resultat i helgen, dels för att utveckla spelarna till att bli ännu bättre fotbollsspelare! Vi är alla goda människor! Det tror jag!

Såja. Nu känns det bättre! Sova och sedan upp till en ny spännande dag!

Kommentarer
Postat av: Max

Ojdå. Firar dom ligaguld redan? Kanske dom hörde att jag nu början se Åland som favorit.

2009-08-05 @ 12:17:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0